Svar: Inspiration til mad - 12 mdr.
28. januar 2015
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Nu når jeres dreng bliver et år, så er der faktisk næsten ingen begrænsninger i forhold til, hvad han må få at spise - og han kan derfor få samme retter som jer. I skal prøve at lave familiemad - det vil sige ikke voksne retter og ikke børneretter, men retter som I alle kan spise. Det betyder ikke, at I skal spise mos og hakket kød, men udgangspunktet er jeres mad, og så skal I servere hans mad i en konsistens, som han kan kapere.
Sovs er en rigtig god idé. Det giver for det første lidt ekstra fedtstof og samtidig er det med til at noget af maden kan moses, ikke bliver for tørt og dermed for svært for ham at tygge. I kan derfor godt give ham lidt kylling, - hvor I vil spise kyllingebrystet helt med kniv og gaffel, så skal hans hakkes fint og gives sammen med lidt sovs, så kan det sandsynligvis godt glide ned :) I kan også give ham f.eks. kogt hamburgerryg skåret i små tern. Det vil han højst sandsynligt også kunne tygge. Men ellers har I ret i at retter med hakket kød ofte fungerer bedst fordi han ikke er ældre end han er.
For at variere hans og jeres indtag, kan I dog bruge alle former for hakket kød: hakket okse, svin, kalv, kylling, kalkun osv. Hakket kød kan naturligvis bruge til frikadeller, kødboller og kødsovs eller millionbøf, men I kan også lave farsbrød, som I så kan variere i et utal af smagsvariation ved at iblande forskellige grøntsager, ost osv i farsen. I kan også lave hjemmelavede burgere, hvor han spiser kød, brød og grøntsager for sig selv - I kan her evt lave lidt ekstra kogte grøntsager til ham.
Gryderetter er ofte også rigtig godt. Her tænker jeg på retter, som har stået og simret under låg i flere timer, så er kødet helt mørt og let at tygge og der er masser af smag og kraft. Serveret med kartoffelmos kan være et stort hit :)
Bagte rodfrugter fra ovnen, som han kan sidde med i hånden eller som kan moses og gives med gaffel eller ske. Det kan også være en bagt kartoffel, med lidt smør, dressing eller lignende, så han får kartoffel på en ny måde og som alternativ til at spise pasta:)
Suppe af forskellige slags kan også være en mulighed. Det kan være forskellige slags grøntsagssupper, rodfrugtssuppe osv. gerne en tyk og cremet suppe, og den kan serveres med det hjemmelavede flute, som I plejer at bage og som han er glad for :)
Fisk er rigtig godt og vigtigt. Det kan være laks fra ovnen, det kan være fiskefrikadeller, rødspætte, hellefisk, sej, ising, ørred, torsk eller lignende mild og lys fisk, som mange børn rigtig godt kan lide. Spørg fiskehandleren eller søg på børnevenlige retter med fisk:)
Vælger I at spise engelsk bøf en aften, så vil han naturligt have svært ved at tygge sig igennem dette, med den alder han har. I kan prøve at hakke lidt til ham, så han også kan smage det og vænne sig til det, ligesom han også kan spise tilbehøret, men ellers kan I en sådan aften bruge lidt rester fra dagen i forvejen til at supplere hans mad med, hvis du ikke synes at han får nok.
Jeg synes I skal prøve at se jer om efter en kogebog med netop familiemad og børnevenlige retter, så I alle oplever at få lidt variation og så I bliver lidt inspireret.
Det er en god idé at tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Det vil sige, at den skal gives adskilt fra aftensmaden. Det vil sige at I kan have en rytme, hvor I spiser aftensmad kl 18, herefter kommer han i bad, gøres klar til natten. Godnatgrød serveres kl ca 19.15-19.30, sammen med en kop mælk. Han får børstet tænder og så puttes han til natten 19.30-20 som nu. Stille og roligt vil godnatgrøden og mælk af kop erstatte hans flaske før putningen, lige nu må han gerne få begge dele. Og grøden vil samtidig gøre, at han ikke vågner af sult om natten:)
Samtidig med at I introducerer en godnatgrød, så trappes mælken af flasken stille og roligt ned og tilsidst skal han så kunne undvære den helt. Samtidig med at I trapper ud af flasken, så skal han puttes med kærtegn, putteklud, bamse eller lignende. I skal have et trygt og dejligt ritual, som stille og roligt tager over og erstatter flasken. Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne flasken fra den ene dag til den anden, men om at lave en glidende overgang, hvor I skaber et nyt og dejligt ritual. Dette ritual fortsætter imens flasken trappes ud og alt er som det plejer at være eneste forskel er, at flasken tilsidst ikke er der mere:)
Det er helt okay at jeres dreng drikker af tudkop. Prøv at vælge en type med to hanke, så han lærer at holde koppen og styre den selv og en type, hvor koppen således fungerer som almindelig kop, når tuden kommer af. Stille og roligt, i takt med at han lærer at drikke af sin kop, vil I så kunne fjerne tuden og han kan lære at drikke af den på denne måde.
Mellemmåltider vil ofte bestå af et surmælksprodukt, brød og frugt, som du også bekriver. Et mellemmåltid må dog også gerne bestå af grøntsager af forskellige slags og når han bliver 18 måneder vil han højst sandsynligt nyde lidt fintrevet råkost af f.eks. gulerod og æble, drysses med lidt rosiner og appelsin eller ananas. Han må gerne få avokado, squash, peberfrugt, majs, ærter og lignende. Det er stadig bedst, hvis du lige koger grøntsagerne lidt:) Du må godt bruge grøntsager fra frost. Det kan være praktisk i hverdagen og give mulighed for lidt mere variation.
Han må også gerne få en gammeldags frugtgrød med lidt mælk på - de kan varieres mellem f.eks. sveskegrød, abrikosgrød, æblegrød, jordbærgrød osv. Ligesom I også nogle gange kan give ham æg - hårdkogt æg eller en æggepandekage, evt. sammen med lidt stegte pølser...
Du må også gerne variere hans surmælksprodukt ved at købe neutrale produkter og så selv tilsætte forskellige typer af frugt eller bærmos eller bruge lidt rugbrødsdrys.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske