Svar: Skemad og forstoppelse
28. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt høre, at du gør dig rigtig mange overvejelser, og det lyder også som om at du umiddelbart gør alt det rigtige du kan gøre - sørger for rigelig væske, både ved at amme ham hyppigt og ved at give ham vand, du cykler med hans ben, hjælper ham med at presse osv. og han har bare rigtig svært ved at komme af med sin afføring.
Du fortæller, at du glæder dig over, hvor godt han spiser og du tænker "han burde ikke spise så meget" - og det får mig til at tænke på - hvor meget spiser han? Altså hvor stor en mængde giver du ham? Det er rigtig vigtigt, at du ikke giver ham for meget skemad af gangen. Nogle børn kan spise rigtig meget, åbner munden, er glade for skemaden og skovler let 1.5 dl. skemad ind, hvis de får lov - men det kan hans mave ikke holde til. Som det er hos jer lige nu, vil det derfor være bedre, at du tilbyder ham max ½ dl. af gangen. Det er altså i princippet bedre at give ham ½ dl skemad 3 gange dagligt end at give ham 1.5 dl. på en gang.
De små hyppige måltider giver plads i maven til mere mælk og det er rigtig vigtigt, at du stadig ammer ham. Skemaden skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Han skal således ammes ligesom han blev før, skemaden skal ses som lidt ekstra. Det lyder som om at du ammer rigtig meget og ikke som om at det er et problem hos jer:)
Du kan overveje om du en periode skal prøve at amme ham lidt før du tilbyder skemad, så han har lidt af din mælk i maven, når skemaden kommer derned og så kan du amme ham igen før han skal sove.
De hyppige måltider giver også mulighed for at variere hans indtag, så han får forskellige typer grød, frugtmos og grøntsagsmos og du må gerne variere. Det kan være en god idé at variere mellem majsgrød, risgrød, boghvedegrød, hirsegrød og quinoagrød og variere yderligere ved at komme forskellig frugtmos på som topping. Ligesom du gerne må variere mellem forskellige grøntsager f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli… Når du tilbyder ham en ny type grød til frokost, vil det være godt at bibeholde en grøntsagsmos som han kender om aftenen og modsat.
Det vil også være rigtig godt, hvis du en overgang kan malke ud og bruge din egen mælk i hans grød og mos. Det kan gøre skemaden mindre hård for hans mave, hvis din egen mælk indgår i skemaden.
Det kan også være en idé at du her i overgangsperioden fortsat koger hans drikkevand, så han får vand fra hanen, men kogt og afkølet.
Det er rigtig godt at du giver ham agurk, som han kan sidde og gumle på. Bruger han sut? Det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at "sutte" - uden at få mad i maven, fordi det kan sætte lidt gang i tarmbevægelserne.
Og så skal du fortsat hjælpe ham motorisk, med at cykle med benene osv. men også med at trille omkring, bruge sig selv på gulvet. Jo mere han bevæger sig, jo bedre vil det være for hans mave og tarmsystem og dermed hans fordøjelse.
Laktulose er også et forsøg værd - og selvom du oplevede at storebror fik ondt i maven, så er lillebror et andet barn og vil måske reagere anderledes. Du kan starte med at give ham f.eks. 2 ml morgen og aften i et par dage og se om det har nogen effekt. Hvis han ikke reagerer på det, kan du sætte dosis lidt op og se, om det hjælper ham. Laktulose gør afføringen blød og påvirker ikke tarmbevægelserne, og det kan være en god idé at forsøge.
Hvis hans forstoppelse udvikler sig, så vil det kunne gøre at appetitten og lysten til at spise skemad nedsættes og det kan gøre det rigtig svært for jer at komme igang. Derfor er det vigtigt at hans mave hjælpes til at fungere og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på netop at hjælpe ham:)
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner og ammes en ekstra gang, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Når han vågner af sin lur så kan du en overgang amme ham lidt og derefter følge efter med frokost.
Frokost 11-11.30: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa - max ½ dl. Evt. topping af forskellig frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur - og kan evt. ammes kort, når han vågner af denne og derefter tilbydes så aftensmad
Aften 18: Grøntsagsmos, gulerod, kartoffel, majspure, ærtepure…
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan variere efter hvor lang og hvor sent dagens 3 lur er.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, og at I finder en god løsning for jeres lille dejlige lillebror:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske