Svar: Søvn pludselig et stort problem
22. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Som du selv er inde på, så kan der jo godt være en sammenhæng imellem at din dreng er sulten, eller har behov for mere mættende mad og hans ændrede soverytme.
Mirakler kan jeg ikke give dig, men umiddelbart lyder det som om at han har behov for noget mere mættende og den gule allomin mætter ham tilsyneladende ikke nok.
Det er rigtigt at man ikke bør begynde på grød/mos før 4 mdr´s alderen, men det nærmer sig jo også, så forhåbentlig er er håb forude, selv om det kræver tålmodighed. Det tager jo tid:o)
Det er det helt rigtige du gør, når du putter ham og vugger ham, når han begynder at vågne op efter kort søvn. Det er hårdt men helt fornuftigt at 'kræve' at han sover længere og mere sammenhængende. Prøv at se lidt på klokken og se om ikke du kan lave lidt faste tider for ham. Altså tider for at han spiser og puttes og prøv at holde fast i denne rytme.
Det kan være en god idé at indlægge en fast gåtur dagligt, således at du er sikker på at han får en lang lur i hvertfald en gang om dagen. Netop det at du kan holde ham sovende ved at spadsere med vognen kan jo hjælpe ham til at få sovet lidt længere, vågne op, være mere frisk, kunne spise lidt mere og dermed sove bedre igen næste gang.
Jeg ved godt at du er bange for at han så skal traves med for at sove og at dette bliver den nye vane, men forhåbentlig kan det være en overgang og en måde for jer begge at have det rart på.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske