Svar: Skemad, amning og flaske
30. januar 2015
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - det er rigtig godt du skriver og jeg skal forsøge at besvare det hele:)
Det lyder super med skemaden. Det er helt perfekt, at jeres datter nu tilbydes 3-4 måltider dagligt og at du supplerer hende med rugbrødshapsere, frugt, agurk osv. i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på.
Du må også gene give hende de lidt grovere grødtyper som havregrød og flerkornsgrød, ligesom du gerne må give hende kød og fisk i grøntsagsmosen, begynde at bruge lidt kogte ris i mosen og lignende, så hendes skemad stille og roligt får lidt mere struktur og på sigt lidt mere bid. Det er dog først i 8 måneders alderen at de fleste børn er parate til små brødhapsere med smørbart pålæg og det er netop vigtigt, at du nu giver hende mad i hånden og skemad med lidt mere bid, fordi hun derved styrkes mundmotorisk og derfor bliver i stand til at tygge hapsere.
Og hun kan sagtens lære at tygge selvom hun ikke har tænder. Hendes gummer er meget hårde og når du samtidig har ammet hende, så er hendes kæbemuskulatur sandsynligvis rigtig godt udviklet, så hun får ikke problemer med at tygge maden, når hun bliver ældre. Det er helt naturligt, at hun ikke er parat til hapsere endnu:)
De fleste børn vil i slutningen af 6 måneders alderen have behov for ca 5 amninger i døgnet og når barnet bliver 7 måneder vil det ofte være passende at skrue ned til 4 amninger. Jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Om formiddagen og om eftermiddagen erstattes i stedet af et mellemmåltid og vand af kop, så hun stadig får mad og væske, men så amninger trappes stille og roligt ud.
Du skriver, at du ofte ammer før formiddagsluren i stedet for før middagsluren og hvis det fungerer rigtig godt hos jer, så er det helt okay, men ofte vil det være lettere at springe formiddagsamningen over og samtidig vil det være godt, at amningerne ligger spredt ud over hele døgnet.
I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger - inden middagslur, aften og sen aften. Og i 10-12 måneders alderen vil det ofte passe fint med to amninger i døgnet f.eks. aften og sen aften.
Det lyder så fint det du fortæller - at du lægger dig med hende, ammer hende i dobbeltsengen, hun slipper brystet, får sutten, falder i søvn og puttes i egen seng, som står op af jeres seng - og her sover hun så rigtig fint og sammenhængende indtil først på natten, hvor hun så ammes igen. Der er ingen problemer i at du fortsat gør sådan, når hun sover så fint på denne måde:)
Du spørger, hvornår du løber tør for mælk - og det gør du ikke. Din krop vil producere mælk, som hun viser behov for. Så når du trapper ned til at amme 4 gange dagligt, 3 gange dagligt, 2 gange dagligt og følger en fast rytme, hvor hun f.eks. altid ammes kl 20 og kl 01, så vil din krop indstille sig på at hun skal have mælk der og så længe hun bliver lagt til brystet, dier hos dig, så stimulerer hun og der produceres mælk, som passer til hendes behov:)
Du spørger også, hvornår du skal gå fra amning til flaske - og det behøver du heller ikke. Det er ikke meningen at amningerne skal erstattes af flaske, derimod skal amningerne og dermed mælkebehovet trappes ned og der skal gives mere skemad i løbet af dagen og vand af kop. Så længe du ammer hende de antal gange som jeg nævner, så burde hun få den mængde mælk, som hun har behov for.
Hvis hun skal starte i institution før hun bliver et år, så kan du sagtens amme hende aften og sen aften, og hvis hun stadig har brug for mælk midt på dagen, så kan hun få mælk af en kop eller hun kan få en flaske - det afhænger af, hvordan det hele fungerer bedst. Der er dog igen garanti for at hun vil tage imod en flaske med den alder hun har. Det kræver en anden sutteteknik at sutte af en flaske og samtidig smager modermælkserstatning meget anderledes end modermælk - og måske foretrækker hun den ægte vare og det skal hun have lov til:)
Hvis hun starter i institution på et tidspunkt, hvor hun stadig skal ammes tre gange i døgnet, så kan disse tre amninger også ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller i en overgangsperiode, kan du amme hende om eftermiddagen, når I mødes igen efter at have været adskilt, det kan være rigtig rart for jer begge.
Hvis du vælger at erstatte nogle af dine amninger med flaske og vil give hende modermælkserstatning, så skal hun have type 2 erstatning, det der også kaldes tilskudsblanding. Det kan f.eks. være Allomin 2, NAN 2, Hipp 2, Arla Baby&Me Organic 2. Der vil stå "fra 6 måneder" på pakkerne. Du kan bruge det samme i hendes grød og mos:)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød, fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, suppleres med frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød, fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med kogte blomkål- og broccolibuketter, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover videre
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen. Det er rigtig dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og mad - tak :) Jeg er sikker på at den vil hjælpe dig videre, rigtig god læselyst - og rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske