Svar: Sove igennem og flasker om natten
2. februar 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Rita
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn i din datters alder lukker munden for skeen. Det handler ofte ikke om at hun er kræsen, men handler derimod om, at hun er lidt træt af skemaden, fordi hun gerne vil spise selv. Det er altså et udtryk for selvstændighed og ønske om at være mere med.
Derfor er det vigtigt, at du tilbyder hende så meget forskelligt som muligt, så hun både får mad i stykker og også moset mad - jo mere variation hun får, jo mere spændende virker maden også. Og når hun bliver et år, vil hun naturligt begynde at spise mere selektivt, og hun vil stille og roligt også blive mere og mere bevidst om, hvad det gør ved dig, når hun lukker munden sammen og skubber tallerkenen væk.
Når børn lukker munden så sker der mange forskellige ting. Nogle forældre går i gang med at lave specielle retter til barnet, andre presser barnet til at spise, nogen lokker med legetøj ved bordet, atter andre drøfter hen over hovedet på barnet, hvad næste træk nu skal være - men det bedste du kan gøre er faktisk, at give hende mad, som du også selv spiser. Hun skal se at det er det samme, som I andre får og har hun lyst til at smage fra jeres tallerken så er det også okay.
Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Med den alder hun har nu, må du tilbyde hende næsten alt og det er vigtigt at du giver hende ro til at spise. Så prøv, at give hende lidt mad i stykker, lad hende spise selv og hold fokus lidt væk fra hende og hendes indtag af mad. Det er vigtigt med madro. Lad hende spise med fingrene og lad hende også forsøge sig med en gaffel. I starten kan du hjælpe hende med at putte maden på gaflen og føre den til munden, men lad hende også selv forsøge sig.
Og så skal du holde igen med mælken om natten, for når hun drikker så meget mælk, så tager det pladsen/appetitten væk fra maden om dagen. Det vil være rigtig fint, hvis hun nu tilbydes 2 flasker i døgnet og i alt 400 ml mme. Det betyder at den flaske, som hun får midt nat kl 03/04 skal du trappe ud af. Du skal altså give hende mindre og mindre mælk i flasken, så hun til sidst kan undvære at få mælk på dette tidspunkt - og samtidig skal du så hjælpe hende med at spise mere mad i løbet af dagen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise en portion grød om aftenen, som en fast del af hendes putteritual, fordi den vil være med til at mætte hende lidt ekstra til natten. Alternativet kan være en banan, hvis hun ikke altid er så vild med grød.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: rugbrød med forskeligt smørbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte grøntsager osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tidlig eftermiddag 13.30: Tilbydes en lille portion tykmælk med revne æbler, vand af kop. Og puttes herefter til middagslur
Sen eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Lidt kogte grøntsager eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes banan eller en godnatgrød i køkkenet, vand eller mælk af kop, ca kl 20, får børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca 20.30
Sen aften 24: Flaske og sover videre til næste morgen uden yderligere mælk
Du skal altså forsøge at få øget hendes indtag af rigtig mad, samtidig med at indtaget af mælk skrues ned. Jo mere rigtig mad hun får, jo mindre har hun behov for mælken og modsat - jo mindre mælk hun drikker, jo mere vil hun spise af rigtig mad… tingene hænger sammen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske