Svar: Sover meget og vægt
23. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Trille
Din datter har siden sin fødsel taget ca 2 kg på og det lyder umiddelbart til at være i underkanten, da hun nu er 3½ mdr gammel. Samtidig har hun netop være syg og har i den periode kun taget ca 75g på om ugen + at hun før der har haft en vægtøgning på ca 100g om ugen.
Det lyder umiddelbart som værende for lidt og hun burde tage det dobbelte på! :o)
Nogle børn vænner sig til at spise forholdsvis små mængder og faktisk mindre end de har behov for. Kroppen indstiller sig ligesom til en bestemt mængde, og det lyder som om at det er dette som er sket hos jer. Med en vægt på 5600g bør din datter spise imellem 900-1000ml og hun spiser nogle dage kun det halve. Når hun afviser flasken er det fordi hun har vænnet sig til den mindre mængde og derfor ikke føler mere sult, men det er ikke det samme som at hun ikke har behov for mere mad.
Det er rigtig at man i princippet ikke skal vække børn der sover, men netop børn som ikke tager nok på og melder sig selv til måltiderne, bør vækkes. Det er altid vældig dejligt at have et barn som sover godt og som du beskriver det, så spiser din datter også hver 3 time dagen igennem, - hyppigere kan du jo næsten heller ikke give hende mad. Men som du selv skriver, så lyder det som om at det lange stræk om natten er for længe for hende at undvære mad.
Jeg synes derfor du skal give hende en flaske ekstra, når du selv går i seng, altså sen aften. Du behøver ikke nødvendigvis at vække hende, men kan forsøge at give hende flasken imens hun sover og herefter kan hun så sove videre.
Da hun ikke hører til dem der tager særlig meget på, kan jeg ikke sige præcist hvor meget vægtøgning du kan forlange med den alder hun har nu. Det der er vigtigt er, at hun ikke bøjer af på sin vægtkurve, men fortsætter med at tage tilstrækkeligt på. Måske vil det at hun begynder at få noget andet mad, kunne gøre en forskel.
Hvor er din egen sundhedsplejerske henne i billedet? Eller egen læge? Umiddelbart lyder din bekymring helt relevant og det vil være fint om du kunne få din datter vejet jævnligt og vægtkurven vurderet, samt få vurderet om du evt. skulle forsøge med en anden type ernæring.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske