Svar: Hvordan kan jeg få min datter til at bruge sutteflaske?
3. februar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære næsten desperate Stine :)
Tak for dit brev :)
Der er meget stor forskel på at sutte på en flaske og at sutte på et bryst, og selvom din atter tidligere har accepteret flasken, så lyder det lidt som om, at hun næsten har glemt teknikken… Det kan dog også være smagen af mme ,som hun ikke bryder sig om, derfor er det fint, at du har prøvet med vand for at se om det får hende til at tage imod flasken. Du kan også forsøge med udmalket modermælk, så er mælken den mælk hun er vant til og glad for, og det er flasken hun så skal acceptere.
Børn har brug for modermælk eller modermælkserstatning til de er 1 år. Antallet af amninger/flasker falder naturligt i takt med at barnet bliver ældre og på den måde vil afhængigheden af mor - eller at det lige netop er mor der putter blive mindre. De amninger/flasker der forsvinder sidst vil ofte være amningen/flasken inden putning til natten og sen aften - i 10-12 måneders alderen vil det være passende at tilbyde bryst eller flaske to gange dagligt f.eks kl 20 og kl 24…
Hvis du allerede nu ved, at du ikke ønsker at amme til din datter er et år eller du ved at din datter skal passes af andre, og du derfor gerne vil have at hun skal kunne tage imod en flaske, så vil det være en rigtig god idé at du arbejder fast på at lære hende dette. Der er ingen garanti for at det vil lykkes med den alder hun har, men du kan forsøge.
Det vil være en god idé at forsøge en gang dagligt, så det bliver en fast rutine. Det kan også være et forsøg værd at give flasken sen aften, hvor hun måske vil acceptere den fordi hun der spiser mere eller mindre i søvne.
Du kan forsøge dig frem med forskellige typer af flaskesutter for at se om hun vil syns bedre om noget end noget andet. Nogle børn foretrækker en silikonesut, andre børn har det bedre med en latex sut - evt. en flad, anatomisk model med ventil. Atter andre accepterer bedre en elastisk flaskesut.
Nogle gange hjælper det at du sætter dig med hende som hvis du skulle amme hende, så hun ved hvad der skal ske. Andre gange vil dette frustrere hende, fordi hun hellere vil have brystet. I stedet kan du så prøve at tilbyde hende flasken imens hun f.eks. ligger i sin barnevogn, i sin seng eller er i en skråstol, hvis du har en sådan. Det at være ude af din favn vil nogle gange gøre, at hun lettere accepterer den.
Far kan med fordel forsøge, fordi han ikke dufter af mælk og ikke forbindes med amning.
Nogle gange lykkes det ved at amme lidt og stille og roligt så lirke brystet ud af munden og flasken ind i stedet. Andre gange kan det lykkes ved at du drypper lidt mme i munden på hende med en 1 ml sprøjte, så hun stille og roligt vænner sig til smagen og så komme flasken i munden på hende, når hun har fået smag for det og er tryg ved smagen af erstatning og så vil hun måske acceptere flasken…
Hvis ikke jeres datter vil tage imod en flaske, så bliver det naturligt lidt problematisk, hvis du tager i byen en hel aften. Jeres datter vil have behov for mælk, for at overgive sig til søvnen og hvis far ikke kan give hende det af flaske, så vil han få rigtig svært ved at trøste og hjælpe hende til ro. Det vil være rigtig synd for dem begge. Hun kan måske godt drikke lidt af en kop, men i 6 måneders alderen er hun stadig så lille, at hun naturligt har brug for mere mælk end hun kan indtage på denne måde og samtidig vil det stadig være naturligt at hun sutter/dier, falder til ro og falder i søvn. Samme effekt får hun ikke ud af at drikke af en kop.
I 9-10 måneders alderen kan hun bedre undvære brystet, men om aftenen vil det være naturligt at hun stadig ammes før hun skal sove… Så skal hun passes vil det være bedst, hvis det kan være i dagtimerne:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske