Svar: Hvor meget mælk og hvor hyppigt til tvillinger?
23. januar 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Sus
De første fire måneder af barnets liv kan man bruge den udregning at barnet skal have 1/6 af sin vægt i døgnet ofte fordelt på ca 6 måltider, hvilket betyder at barnet spiser ca hver 4 time.
i forhold til dine tvillingers korrigerede alder vil du fortsat kunne bruge denne udregning, således at 1/6 af 9 kg = 1,5 liter og 1/6 af 8 kg er ca 1,3 liter.
Da dette er en forholdsvis stor mængde, vil nogle børn spise mindre, mens andre børn vil have glæde af at man fra 4 mdr´s alderen giver dem f.eks. allomin 2, som mætter lidt mere. Det vil sige at barnet kan spise en lidt mindre mængde, men få samme næringsindhold og mere mæthed.
Hvis dine børn er begyndt på skemad, så vil dette jo langsomt udgøre en del af deres behov og i takt med at mængden af skemad øges, falder indtaget af mælk. Det vil dog være naturligt at børnene drikker ca 1 liter mælk i døgnet ved siden af den grød og mos de spiser, som jo også indeholder mælk.
Antallet af måltider bør fortsat være min 6 måltider dagligt. Således at en plan for dagen, hvor barnet får to måltider skemad ser således ud:
Morgen: Bryst, flaske
Formiddag: Bryst, flaske
Frokost: Grød, evt. bryst, flaske
Eftermiddag: Bryst, flaske
Aften: Grøntsagsmos, evt. bryst, flaske
Sen aften: Bryst, flaske
Nat: Evt. bryst, flaske
Når børnene nærmer sig 9 mdr´s alderen nedsættes mælkeindtaget til ca 3/4 liter = ca 750 ml mælk og frem mod 1 års alderen nedsættes mælkemængden til 500 ml, som vil være deres behov fremover.
Hovedmængden af den mælk som børnene får bør være modermælk eller erstatning. Fra 6 mdr (husk at korrigere) kan barnet tilbydes små slurke sødmælk af en kop og fra 1 års alderen bør barnet tilbydes letmælk. Først efter 3 år bør barnet tilbydes de magre mælkeprodukter som minimælk og skummetmælk.
Fortsat god fornøjelse med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske