Svar: Ammestop - forberedelse
6. februar 2015
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Ammemor
Tak for dit brev :) Og dine fine tanker :)
Jeg synes, det er vigtigt at give sig selv lov til at amme og give barnet lov til at amme, uden at skulle tænke over eller forberede sig selv eller barnet på, at det skal slutte. Det er vigtigt at nyde den periode, når den er der og ikke have "i baghovedet", at det her rare skal slutte på et tidspunkt…
Når det er sagt, så synes jeg dog, at med den alder din datter har, så vil det være naturligt at inddrage hende i at amningen stopper og netop sætte lidt ord på, når det er ved at være tid til at stoppe. Altså ikke lang tid i forvejen, men når beslutningen er taget om, at amningen skal stoppe nu.
Det vil være helt naturligt at lære sit barn, at noget slutter, at noget ikke varer evigt. Det gælder f.eks. bogen, der klappes sammen "snip, snap, snude, nu er den historie ude", eller mælkekartonen på bordet der er tømt "nu er der ikke mere mælk, se kartonen er tom" eller når noget går i stykker "hov, den er gået i stykker, virker ikke mere, kan du smide den i skraldepanden" osv. Børn skal på en helt naturlig måde inddrages i at visse ting stopper - og det kan du så overføre til brystet "slut, der er ikke mere mælk, det er slut" og så naturligvis tilbyde et alternativ "vil du have lidt at drikke?" og give mælk, vand eller lignende af en kop.
Med hensyn til at sige, at hun er en stor pige og derfor ikke skal ammes mere, så er det meget individuelt om det er en god idé. I nogle situationer, kan barnet føle det som et pres og noget der ikke er rart, men i andre situationer kan det hjælpe barnet. Hun har en alder, hvor hun naturligt begynder at føle sig som en pige og er opmærksom på sit køn og opmærksom på, at hun ikke længere er en baby og nogle gange kan det faktisk godt hjælpe børn, netop at få følelsen af "jeg har ikke brug for mors bryster, for de er til baby, og jeg er ikke længere baby"… Men som sagt er det ikke alle, så ingen faste regler her:)
Jeg tror faktisk ikke at der findes nogen børnebøger om ammestop, men der findes en billedbog, der hedder "Børges bedste bryster". Den handler om Børge der er vild med bryster og mors bryster er de bedste i hele verden… Måske kan du bruge den:)
Fortsat held og lykke, håber du kan bruge mine tanker lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske