Svar: Skemad og konsistens til 7 måneder
8. februar 2015
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Ingen grund til bekymring - det er helt naturligt at V. i en alder af 7 måneder ikke er parat til brødhapsere:)
Det er meget fint, at du nu putter kød og fisk i mosen, for at give den lidt mere struktur og bid. Det kan også være en god idé nogle gange at putte f.eks. en lille smule kogte ris i grøntsagsmosen, det giver også lidt struktur og bid. Men selve mosen må stadig gerne være cremet. Stille og roligt kan du så lade kød og fisk udgøre en større del, ligesom du kan begynde at mose maden mindre, så han vænnes til lidt mere fast konsistens.
Du må også meget gerne begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød og flerkornsgrød, så han også her får fornemmelsen for mad med "mere bid", at der skal arbejdes lidt med føden i munden. Og så må du gerne give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle og tygge på, opbløde med spyt. Det at sidde med noget i hånden f.eks. ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende er med til at stimulere ham mundmotorisk og træne ham. Han får en fornemmelse for konsistens, og også for hvor langt ind i munden maden kan komme før brækrefleksen stimuleres.
Det er ofte først netop i 7-8 måneders alderen, at han vil begynde at kunne bruge sine kæber op og ned og derfor bliver parat til små bitte hapsere. Og bliver han 9 måneder før han kan det, så er det også helt fint. Det vigtigste lige nu er, at du tilbyder ham så meget forskelligt som muligt, så han får forskellige retter, forskellig smag, forskellig konsistens. Jo mere forskelligt du kan give ham nu, jo mere forebygger det kræsenhed senere hen.
Det er også helt normalt, at han endnu ikke kan fiske små krummer eller hapsere op fra bordet. Lige nu er det bedst med større stykker - brødskorper, bløde frugtbåde, agurk og lignende som han kan sidde og holde i sin hånd og forsøge at styre. som du selv er inde på, så er det svært at styre sine bevægelser og lige nu skal han øve sig i at tage en brødskorpe og føre den til munden, evt. lægge den på bordet, tage den igen og gumle videre på den. Der er stor træning i blot at ramme munden:)
Lige nu vil du sandsynligvis opleve, at han tager med hele hånden, og han kan godt have svært ved at holde fast i længere tid - eller faktisk, så øver han sig stille og roligt i at give slip, og det kan være en sjov leg, at tage noget op, slippe det, få det af dig og slippe det igen. Stille og roligt bliver han bedre til at bruge sine fingre og hænder mere bevidst og vil begynde at kunne tage f.eks. en rosin, en brødhaps eller lignende med 3 fingre - tommelfinger, pegefinger og langefinger - og i 9-12 måneders alderen udvikles så pincetgrebet, hvor han kan tage f.eks. en lille brødhaps med tommel og pegefinger.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter og guides igennem måned for måned, og det kan give en idé om, hvad din dreng kan være parat til:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske