Svar: Diarré og mælkeallergi
23. januar 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Janne Lassen
Jeg vil fortælle dig lidt om overfølsomhed overfor mælk. Der er nemlig forskel på om man taler om allergi, intolerance og om man taler om mælkeproteiner eller laktose. Som du beskriver det er det slet ikke sikkert at din lille dreng har en overfølsomhed for mælk, i realiteten kunne han måske have fået en mave-tarm infektion :o)
Det er ofte børn under 1 år, som udvikler overfølsomhed over for mælk og når man taler om mælkeallergi er det proteinerne i mælken, som barnet ikke kan tåle. Barnet må derfor ikke få kost, der indeholder mælkeprotein.
Børn med mælkeallergi kan ikke tåle almindelig modermælkserstatning, da de indeholder mælkeprotein. Derimod kan de godt tåle højt-hydrolyserede (ikke-allergifremkaldende) modermælkserstatninger og i Danmark findes kun to produkter, som er behandlet sådan at næsten alle børn med mælkeallergi kan tåle dem. De hedder Nutramigen og Profylac og de købes på apoteket. I meget sjældne tilfælde er der også børn som ikke tåler Nutramigen eller Profylac og her kan en speciallæge ordinere et produkt der hedder Neocate.
Overfølsomhed for mælk viser sig som opkastning og diarré, høfeber symptomer med øjne/næse der løber, astma og eksem.
Det er vigtigt at skelne imellem allergi og intolerance. Forskellen handler bl.a. om hvorvidt man kan teste overfølsomheden ved hjælp af en priktest eller en blodprøve. I begge tilfælde kan man dog kun stille en diagnose, hvis barnet har været på en diæt uden mælk og så efterfølgende provokeres med mælk. En provokation skal altid ske hos en læge/speciallæge eller på et hospital.
Der findes også en sygdom, der hedder Lactose-malabsorption/lactose-intolerance, og det er ikke det samme som mælkeallergi. Det skyldes derimod at man mangler et ensym i tarmen som gør at man har svært ved at spalte laktose (mælkesukker). Fordi man ikke kan nedbryde mælkesukkeret i mave og tarm vil mælkesukkeret gære i tarmen og give mavesmerter, oppustethed og diarré.
For børn som har behov for grød uden komælksprotein og laktose, har Nestlé lavet en specialgrød der hedder Sinlac. Den kan bruges fra barnet er 4 mdr gammel. I øvrigt er det altid en god idé at læse på www.astma-allergi.dk, hvor man også kan finde opskrifter, hvis ens barn ikke tåler forskellige fødevarer.
Nå det var jo lidt om mælk og allergi eller overfølsomhed. Som jeg startede med at skrive, så lyder det som om at din lille dreng også 'bare' kan have en infektion. Dette kunne du evt. få afklaret ved at henvende dig hos lægen igen og få foretaget en afføringsprøve. I Danmark plejer man at sige at det er en god idé at tage tre på hinanden følgende prøver, da man så er mest sikker på at fange de bakterier, der laver ballade.
Jeg tror umiddelbart at du skal tage det roligt, især fordi din lille dreng jo er glad og tilfreds og tilsyneladende trives. Sålænge han tager på og ikke har feber eller på anden måde virker syg og slap, så lyder det ufarligt, men det er naturligvis altid rart at få tingene tjekket:o)
Jeg håber at dette kan hjælpe dig til at blive lidt klogere og forhåbentlig også lidt mere rolig:o)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske