Svar: Alvorligt morsyg
23. januar 2005
Alder:
10 mdr.
Kære du
Nogle børn er jo mere følsomme end andre og har behov for mere tryghed og 'se andre an'. Sadan er forældre jo også forskellige. Hvis du tænker over det, så er nogle voksne jo typen der altid stiller sig op i forsamlinger og andre de mere tilbageholdende, der lige skal se forsamlingen an, før de selv kommer på banen. Hvordan er lillepigens forældre?
Selv om det er hårdt, så tror jeg bestemt at det er en overgang. Grunden til at din datter ikke har reageret synderligt på at blive passet, da hun var lille, var nok at hun netop var lille, men nu er hun langt mere bevidst og giver klart udtryk for at hun savner sin mor. Hvilket jo i princippet er et sundhedstegn! :o)
Den bedste måde at hjælpe hende på er at være sammen med hende, og lade hende se andre an, imens hun sidder hos dig. Lad du hende bare være i hopla når hun sidder hos dig. Bedstemor kan godt pjatte med hende og på den måde skabe en tillidsfuld situation, selv om din lille pige sidder hos dig.
Det værste du kan gøre er at fortælle hende hvor genert hun er, og sammenligne hende med andre børn. Bemærkninger som 'gå hen og leg med de andre' eller 'prøv at se den pige der, hvor hun....det kunne du også'. Det duer ikke og det er bestemt ikke befordrende for hendes selvværd.
Prøv i stedet at gå med hende og hjælp hende med at skabe kontakt, når hun ikke selv kan. Det gælder både nu og fremover. Når hun bliver ældre og fremmede spørger 'hvad hedder du så lille ven?', så vil hun sikkert gemme sig i dine skørter og så må du hjælpe hende med at svare 'Du hedder xx , ik os' imens du ser på hende og medinddrager hende i samtaler. Hun lærer af at se på dig og du støtter hende.
Jo mere I kan være sammen med bedstemor og moster og jo mere de kan være inddraget i jeres datters dagligdag, jo nemmere vil det gå med at de passer hende. Der er ike andet at gøre end at 'klø på' og være tålmodige, præcist som du selv siger - at give hende tryghed samtidigmed at du signalerer at det er okay at være mere end en meter væk fra dig :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske