Brev:
Power naps og sove-spiserytme
12. februar 2015
Alder:
7 mdr.
Power naps og sove-spiserytme
Kære Helen
Så er vi tilbage med lillesøster, der er 7 måneder gammel netop i disse dage. Vi skrev en enkelt gang i forbindelse med vores store datter, som nu er 2 år og 8 måneder. Den hjælp var uvurderlig, så tak for det ☺
Vi er lige der, midt i overgangsfasen med mos og grød og det går fint, men vi er også der hvor vi har rigtig meget brug for at få en fast rytme banket på plads, det lykkes bare ikke helt. Derfor sidder vi ofte ganske sent med hende og vipper og vugger og nynner - ofte bliver den hen ad 20.30-21.30 før der er ro og så er der bare ikke meget aften tilbage, før vi går om kuld. Hun puttes i egen seng, men ender hos mig i løbet af natten.
Dagsplanen ser således ud med alle de undtagelser der næsten kan findes:
6.00: Vågner. ammes. skider. ammes. Sover desværre ikke igen. (Storesøster vågner og der er meget uro i vores meget lille lejlighed- der er ikke nogen steder man kan gå hen og lukke en dør og få fred)
8.00: Puttes til power nap som varer alt mellem 15 min og en time
8.30/9.00: Grød og vand af kop
9.30/10.30 (nogen gange 11.00): ammes og puttes ude i barnevogn til formiddagslur. Sover 1-2-2,5 time.
ca. 13.00 (kommer an på hvornår hun vågner): Frokost, mos/grød/vand
14.00/15.00: Puttes ude til anden lur. sover 1-2 timer
Alt efter hvor længe hun sover, får hun endnu et power nap sidst på eftermiddagen. Vi spiser sent, da far har butik og ofte først er hjemme ved 18.30-tiden. Storesøster sover kl. 20.00, så der er meget uro ind til da. Måske er det ikke så underligt hun heller ikke kan finde fred før efter 20.30??
Hun får mad igen omkring vores spisetid (18.30-19) og ammes inden hun puttes til natten. Jeg ammer hende ofte i løbet af eftermiddagen også, men kan se på den mængde af mad hun i øvrigt indtager, at behovet efterhånden nedjusteres. Jeg tror jeg har været/er lidt bange for, at hun ikke får nok at drikke? Det vand hun drikker af koppen er svær at måle, da meget render ud igen. Det vigtigste har været, at hun overhovedet forsøgte og kunne lide det☺ Hvor pokker skal jeg i øvrigt lægge frugtmosen ind. Hun væmmes ved den, sikkert fordi den ikke er et konsekvent indslag?
Hun vågner ved 12-1 tiden om natten og ammes, og igen ved 3-4 tiden, men spiser ikke så meget her (måske på tide at prøve at springe over?)
Kl. 6.00 (nærmest på slaget) er hun lysvågen og pludrer. Nogen gange slås hun lidt med at få skidt, men det er aftagende - heldigvis).
Vi synes 4 lure i løbet af dagen er mange, kan man rydde lidt op i de der power naps? Den sene lur ved 15-tiden passer rigtig fint i forhold til at hente storesøster, så sover hun i mens og der er tid til at have storesøster på tomandshånd.
Problemet er dog også, at længden af lurerne svinger så meget som de gør, hvordan kan det blive mere stabilt? Vi har forsøgt at gå ud med hende til det første power nap om morgenen. Da sov hun så i halvanden time og ikke før kl 12 igen - Det betød så at resten af dagens lure blev mærkeligt korte og hun var konstant pylret. Det er som om placeringen af lurerne er meget vigtige og ikke sådan lige at rykke rundt på?
Håber du kan hjælpe os med at få lidt hånd i hanke med det hele.
Mange hilsner
M & I