Svar: Slankekur, amning og mangel på mælk
24. januar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Susan
Jeg tror der er en sammenhæng imellem din slankekur og den nedsatte mælkemængde. Lidt populært sagt kan man jo sige at der skal være noget at lave mælk af. umiddelbart spiser du sundt, men du spiser ikke så varieret og jeg tænker at det du spiser også er fødevarer som forholdsvis hurtigt bliver forbrændt. Det er f.eks. minimalt hvad du spiser af brød, pasta osv. Samtidig skriver du at dit væskeindtag ikke er så stort som det burde være - du ved det altså godt! :o)
Amning er godt, men det behøver ikke være amning for enhver pris og man kan godt være en rigtig god mor selv om man ikke ammer sit barn. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne, den sidder i hjertet! :o)
Som jeg læser dit brev, så har du ammet din datter i 4 mdr og det er jo flot og jeg fornemmer også mellem linierne at amningen ikke 'har været en dans på roser' - er det rigtigt? Umiddelbart tænker jeg at det det måske for jer er det bedste at du går over til at give din datter flaske.
At give flaske har den fordel at du har fuldstændig tjek på, hvor meget mælk hun får og at hun får sit behov dækket. Du skriver ikke hvor meget hun vejer, men hendes behov vil være ca 1/6 af hendes vægt i døgnet. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks 6 kg, så skal hun have 1000ml mælk i døgnet. Derudover så kan far jo også give flaske, så du kan blive aflastet - ja måske løbe dig en tur:o)
Når man giver flaske så skal der stadig være mulighed for fleksibilitet, på samme måde som når man ammer. Det vil sige at din datter nogle gange kan have behov for at spise lidt mindre og så melde sig igen kort tid efter, for at spise igen. Umiddelbart ser din dagsplan derfor ikke så tosset ud, i og med at din datter tilbydes mælk, når hun giver udtryk for at have behov for det. Men beregningen af mælkemængden ud fra hendes vægt kan give dig et fingerpej om hvorvidt hun får nok.
Hvis du vælger at stoppe amningen, så kan du gøre dette gradvist, således at du lægger til et par gange, hvis du fornemmer at brystet er meget spændt og trænger til at blive tømt. Princippet er dog at jo mindre hun dier hos dig, jo mindre mælk og derfor vil du, hvis du trapper ned, opleve at mælken svinder helt. Din datter vil sikkert også afvise brystet, hvis der ikke er noget at komme efter.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske