Svar: Forskellige spørgsmål vedr. kost
25. januar 2005
Alder:
4 mdr.
Hej Djomo
Ad 1) Allomin 2 er en tilskudsblanding og et fuldgyldigt produkt, hvilket betyder at barnet kan leve af mælken udelukkende alene, men også at det fungerer fint som et tilskud til skemad og dermed er et godt alternativ til sødmælk, når barnet bliver 6 mdr.
Allomin 2 kan købes både som drikkeklar erstatning i brik og som pulver. Pulveret kan tilberedes i koldt vand og serveres koldt for barnet af en kop eller pulveret kan opløses i koldt vand og herefter lunes i flasken.
Den drikkeklar erstatning er 'drikkeklar', hvilket betyder at den ikke behøver at blive varmet. Jeg synes dog det er en fordel at lune mælken lidt, hvis det skal gives af flaske og kun servere kold mælk i kop, som for at vænne barnet til at overgå til mælk fra køleskab.
Allomin 2 kan også bruges direkte i skemaden.
Ad 2) Du kan godt køre med grøntsagsmos både middag og aften og først derefter skifte til noget nyt. Det er dog en fordel at bibeholde et kendt måltid i løbet af dagen således at du f.eks. i tre dage serverer grøntsagsmos 2 x daglig og efter de tre dage serverer grøntsagsmos x 1 dgl og grød x 1 dgl. Herefter kan du så begynde at variere lidt mere.
Ad 3) Frugtmos synes jeg ikke du skal begynde med, da det er meget sødt og da nogle børn derfor foretrækker dette og fravælger den mindre søde grød og mos. Frugtmos er godt som 'topping' på en grød, eller som dessert efter en grøntsagsmos.
Det er dog mit indtryk at frugtmos også nogle gange er med til at holde maven igang på de små, som kan have lidt sarte maver, som du selv beskriver. Sveskemos er her en mulighed og det kan du godt forsøge med før laktulose. Du skal dog ikke være bange for at give laktulose.
Alternativt kan du prøve at give 'Figensaft' fra firmaet Medic-team (som også laver laktulose, jerndråber mv.). Det kan du købe på apoteket.
Ad 4) Sålænge din datter ikke er ældre end hun er, er det begrænset hvor store mængder skemad hun kan spise. I begyndelsen vil det derfor dreje sig om smagsprøver og ikke kunne udgøre det for et flaksemåltid. Derfor er det en rigtig god idé at give hende en flaske efter et skemåltid, så hun bliver mættet godt af og måske kan få en lille lur.
I takt med at hun bliver ældre og spiser større portioner, vil hun også blive i stand til at drikke af en kop og vil dermed kunne drikke mælk eller vand til maden.
Sålænge hun er så lille som hun er vil hovedbestanddelen af hendes behov fortsat være mælk og det er forholdsvis store mængder mælk hun skal have om dagen. Alt efter hvor god hun er til at tage sit mælkebehov kan du vurdere, hvorvidt hun skal tilbydes mælk eller vand til maden. Som tørstslukker imellem måltiderne er det en god idé at give lidt vand, men hun er jo endnu ikke så gammel:o)
Håber jeg hjalp til lidt mere klarhed - det er en jungle at finde rundt i alt det med mad til små børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske