Svar: Amning hele dagen
25. januar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne
Det lyder bestemt som en sulten lille pige du har der og det er jo dejligt at hun er så glad for brystet og at amningen fungerer så godt, men det ville nu være godt for jer begge, hvis du kunne få hende til at begynde med lidt skemad. Både for at nedsætte ammehyppigheden, men også for at give hende mere mæthed, så hun forhåbentlig kunne sove lidt bedre og gerne længere - især om natten.
Jeg savner lidt oplysninger om, hvor længe hun dier hos dig, altså et billede af hvor sulten hun egentlig er og om hvordan hun spiser. Spiser hun f.eks. altid kun fra en side af gangen. Umiddelbart så tænker jeg dog at du skal forsøge at tilbyde skemad før amning, på nogle af tidspunkterne i løbet af dagen. Hun spiser hos dig med så kort interval, at hun ikke burde være 'råsulten' men god kunne tage lidt skemad og så få tilbud brystet bagefter. Jeg forestiller mig f.eks. en plan der ser sådan her ud:
6.30 Ammes
8 Ammes og sover
9 Tilbydes grød og kun evt. ammes
11 Ammes og sover
15 Ammes
16.30 Ammes og sover
18 tilbydes grøntsagsmos og evt. ammes
19 Ammes
20 Ammes og puttes
22 Ammes
Jeg har helt klart en fornemmelse af at din datter skal have noget mere fast mad, dermed vil hun sætte sit ammebehov ned. Samtidig er det dog også en balance imellem ikke at amme hende så meget, at hun ikke føler sult. Det er derfor jeg foreslå at du giver hende skemad i stedet for amning og kun evt. ammer efterfølgende.
Med hensyn til vælling så er dette i princippet det samme som en tynd grød og da hun ammer så godt hos dig og tilsyneladende stortrives på din mælk, så er der i princippet ikke nogen grund til at give vælling, i stedet kan du lige så godt gå direkte til grøden, som også vil mætte hende mere.
Hvis du meget gerne vil give vælling, kan du evt. forsøge at give hende lidt af en lille kop eller et snapseglas, som hun lettere kan forme læberne omkring - når hun nu ikke er til flaske:o)
Med hensyn til grød, er der er næringsmæssigt ikke forskel på om du selv vælger at lave grød til hende eller vælger de industrielt fremstillede produkter. Lige i jeres tilfælde kan fordelen ved at lave grøden selv i begyndelsen være at du kan lave den på din egen mælk, således at grøden måske smager en smule mere kendt. Men hvis det er mere overskueligt at købe grød til hende, så gør du bare dette.
Fortsat held og lykke og god fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske