Svar: Forskelligt modermælkserstatning
25. januar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Susan
Du skal skelne imellem om der er tale om et fuldgyldigt præparat eller en tilskudsblanding. At præparatet er fuldgyldigt betyder at barnet kan leve af dette alene, er det en tilskudsblanding, hvilket vælling f.eks. er, gives dette som tilskud til skemad.
Typerne 1 adskiller sig normalt fra 2´erne ved at være fuldgyldige, men nogle typer 2 som f.eks. blå allomin 2 er, selvom det er en tilskudsblanding, også fuldgyldigt.
Hvis din datter bedre kan lide allomin, så kan du med fordel købe allomin 2, da dette både kan serveres varm og koldt, samt bruges i madlavning, købes i drikkeklar brikker osv. Jeg kunne forestille mig at det samme gør sig gældende med Nan, men det ved jeg desværre ikke - du burde dog kunne læse det på pakken.
Jeg synes du skal give hende det, hun bedst kan lide, så du er sikker på at hun får sit behov dækket, så meget som muligt.
Hvis du giver hende 'købe-grød', så indeholder dette ofte mælkepulver, således at når du tilsætter en dl vand, så svarer det til at hun her også får ca 1 dl mælk. Dette tæller med i det samlede regnskab.
Det er jo svært at vide, hvor meget hun har spise hos dig, men hvis dit bryst har været godt fyld, så har hun trods alt nok fået en del. Du må vurdere hendes væskeindtag med hendes vandladninger. Hvis hun tisser godt og har gode tunge bleer, så kommer der jo også noget ind.
Det er svært for mig at vurdere igennem en brevkasse, - det kan på den ene side være nok hun får, men det kan også lige være i underkanten, da hun jo gerne skulle op på 1000ml mælk i døgnet + en portion grød.
Prøv dog at vurdere, hvordan hun i øvrigt trives og lad være med at stresse over det! :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske