Svar: Vågner meget om natten - 8 mdr.
26. januar 2005
Alder:
8 mdr.
Hej
Umiddelbart tænker jeg, som du selv at jeres lille dreng ikke vågner fordi hn er utryg, eller han er i hvert fald ikke bange. Han kan dog godt klynke og smågræde, uden at være vågen, men gøre det fordi han drømmer. Ikke mareridt, men mere en masse drømme/tanker, som er en bearbejdelse af dagens oplevelser. Det er mit indtryk at man ofte ser dette hos børn omkr. 9 mdr´s alderen og ofte også igen omkring 18 mdr´s alderen, hvor der dog så er mere tale om mareridt.
Hvis det er dette, der er tale om, så gør I umiddelbart det rigtige. Altså går ind til ham, hjælper ham med at skifte stilling og få roen over sig, så han kan sove videre igen. ...
...
En anden mulighed er jo det man kalder 'den vanebetingede afbrudte søvn', hvor barnet får en vane med at vågne, fordi det f.eks. er vant til at hver gang det er lidt uroligt, så kommer sutten i munden. Hver gang sutten tabes, så vågner barnet og sutten kommer.
Du kan derfor overveje om der er sket en ændring i jeres lille drengs behov for sut. Er I begyndt at give ham den mere i løbet af natten end tidligere, kan det lade sig gøre at putte ham uden at han får sutten i munden og lignende?
Udfra din beskrivelse så lyder det som en overgang, hvor du dog skal passe på ikke at gøre det til noget 'vanebetinget'.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske