Svar: Grød, ondt i maven og dårligere søvn
27. januar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Marianne
Det fremgår jo tydeligt af dit brev at din lille dreng er sulten, når han allerede første gang han får skemad spiser så store portioner.
Som du selv er inde på, så er det mængde mæssigt, nok i overkanten lige fra starten, - hans mave og tarmsysten skal jo også kunne følge med. Det er altså en balance imellem at give ham nok til at mætte ham, men samtidig ikke så meget at han får ondt i maven.
I princippet er det bedre med to mindre måltider end et stort. Jeg vil derfor foreslå at fortsætter med to måltider dagligt, men at du deler et måltid op i to, således at han får 1 dl to gange dagligt. Efter grøden tilbydes han så flaske med allomin. På den måde får han både grød + flaske.
Da han jo er en stor og sulten dreng lyder det ikke usandsynligt at han vil kunne drikke 1000ml mælk i døgnet og skemad ved siden af. Det er klart at i takt med at skemaden kommer til at fylde mere, vil det også langsomt skrue ned for flaskemængden. Mælken vil dog fortsat udgøre størstedelen af hans behov.
Med hensyn til at spise om natten, så vil de fleste børn, så længe de er under 6 mdr, have behov for en flaske om natten. Det vil sige at det behøver ikke være midt om natten, men du kan f.eks. give en flaske, når du selv går i seng og så igen tidlig morgen. Hvis du forsøger at beregne at han skal have ca 6 flasker i døgnet, så burde han ikke komme i underskud.
Jeg ved godt at det er koldt og har fuld forståelse for at du snart er ved at miste tålmodigheden. Men det tager lang tid at komme ind i en god soverytme. Du er bestemt ikke den eneste forælder som synes det er svært og fantasien fejler ikke noget, når forældrer kæmper for at få børnene til at sove. Jeg har mødt forældre som har monteret hjul på tremmesengen, som har hængt en hængekøje op i stuen, flyttet barnevognen inden døre osv. Mulighederne er mange. Nogen vælger også bogen 'Godnat og sov godt' og har stor glæde af den, så hvis det er løsningen for jer, så brug den. Det vigtigste er at I alle finder en god og brugbar løsning, som i sidste ende skaber lidt ro i jeres familie.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske