Svar: Hysterisk gråd 4 mdr
27. januar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære du
Det er jo meget svært for mig at sige hvad der sker, når jeg ikke kan se jer. Man kan sige at hvis det var mere vedvarende, så kunne det jo tyde på at hun havde ondt, men hvis hun gennem en uge kan være glad og for og så pludselig efter flere glade dage, bliver så ulykkelig, så tyder det ikke på smerte.
Har du talt med jeres læge om problemet? Jeg synes det ville være relevant at du fik hende undersøgt. Har du overvejet om der er forskel på hvilken side hun ligger på? Nogle børn kan jo have ondt pga et brækket kraveben (hvilket lægen eller sundhedsplejersken dog burde have opdaget) og vil derfor græde, hver gang de lægges, så dette påvirkes. Hvis barnet f.eks. har brækket højre kraveben, så vil det gøre ondt at ligge i din venstre arm og få flaske, eller at blive puttet så hun ligger og kigger til højre.
Det er højst sandsynligt ikke det, der er tale om her og jeg ønsker heller ikke at gøre dig unødigt bekymret (det er forøvrigt ufarligt), men det var bare en tanke og jeg synes det vil være relevant at du får hende undersøgt.
Det vil også være en god idé, hvis din sundhedsplejerske kunne se hende og være med til at vurdere, hvad det er der sker, når hun er så ulykkelig. Måske er der åbent hus, hvor du bor, så du kan tage derhen og 'håbe på' at hun bliver ked at det og at sundhedsplejersken kan vurdere hende, når hun er ked af det. I håb om at I sammen kan lokalisere problemet.
Hvis det er meget slemt og du simpelthen kører ned på det, så er alternativet at I bliver indlagt på børneafdelingen, simpelthen for at der er personale 24 timer i døgnet, som kan vurdere, hvad det er der sker og hjælpe dig.
Rigtig meget held og lykke. Jeg håber at I finder ud af noget:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske