Svar: Mad i hånden og mælk om natten
15. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev:)
Det er en rigtig god idé at tilbyde jeres dreng mad i hånden, som han selv kan sidde og gnave på. Det kan være f.eks. ristede rugbrødsbjælker, forkellige skorper, enden af et franskbrød eller lignende. Det kan også være agurk. Her kan du med fordel skære en skive på ca 1.5 cm, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en agurkering og sætte den på hans tommelfinger. På den måde kan han holde fast på den:)
Han må også gerne få frugtbåde, men det skal være blød frugt og frugt uden skræl. Det kan være en appelsinbåd, det kan også være et stykke melon, mango, fersken eller lignende. Det er vigtigt at det er skrællet og det er vigtigt at frugten er blød. En hård æblebåd knækker f.eks. let og kan sætte sig fast i halsen. Du kan også købe et frugtnet eller food feeder.
Kogte stykker blomkål eller broccoli er en mulighed. Du kan også prøve med en kartoffelbåd fra ovnen eller andre ovnbagte grøntsager i mundrette stykker, som han kan sidde og holde i hånden.
Du er nødt til at prøve dig frem og se hvad han kan kapere, hvad han er klar til. Måske er han ikke helt parat endnu, men prøv, øvelse gør mester. Og så skal han naturligvis altid være under opsyn, når han sidder med noget. Lad udgangspunktet være mad som du selv spiser, så han får oplevelsen af at I spiser sammen og spiser samme mad:)
Da du giver rugbrød som mellemmåltider, vil jeg anbefale, at du udskifter øllebrøden med grøntsagsmos. På den måde vil han få mere variation. Mit forslag til en dagplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ¼ rugbrød, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur - når han bliver 7 måneder forsvinder denne flaske.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, kogte grøntsager eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: ¼ rugbrød, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Tilbydes også stadig flaske her, men den forsvinder ved 7 måneders alderen.
Powernappen springes måske over...
Aften 18: Grøntsagsmos med eller fisk, udgangspunktet er familiemaden. Suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Flask og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske (drømmemåltid) og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se af planen skal han have mange måltider hele dagen igennem og skal også stadig have en del flasker. Men midt nat, skal han ikke længere have flaske - og dermed heller ikke vand. Det er meningen at han nu skal kunne sove fra ca. midnat til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder vil være at sove 5-6 timer uden mælk. Det kan f.eks. være fra kl 23.30 til 05.
Nogle børn sover også deres længste søvnstræk om aftenen og trives derfor med en rytme, hvor de f.eks. får flaske kl 19.30-20, sover til kl 02, hvor de så får flaske igen og sover herefter videre til 06, hvor de igen får flaske. Det kan være helt okay. Hvis det er på denne måde, så sover han stadig igennem, fordi han sover 6 timer fra kl 20-02…
Mælk om natten kan godt tage appetitten væk fra mad om dagen og derfor kan du godt give ham en lille smule mindre mælk i flasken tidlig morgen, så han stadig har appetit til sin grød. Han behøver måske ikke 225 ml kl 05/06, men vil måske her kunne trives fint med at få f.eks. 150 ml… Han må dog gerne få 200 ml hvis han kan drikke det kl 23 eller kl 02… det er netop vigtigt med flasken aften og sen aften. Disse to flasker bibeholdes længe og de er med til at sikre ham en vis mængde væske og påvirker normalt ikke hans indtag af mad om dagen:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske