Brev:
Vågner om natten og morsyghed, 3 måneder
27. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Vågner om natten og morsyghed, 3 måneder
Hej Helen
Først tak for en rigtig god brevkasse/hjemmeside, som jeg bruger flittigt.
Min dreng på 3 måneder er begyndt at vågne meget om natten. Man kan stille uret efter ham. Han vågner præcis kl 01.30, 03.00 og igen kl ca. halv seks. Tidspunkterne for hvornår han vågner er ikke afhængig af, hvornår han får sit sidste aftenmåltid, eller hvornår han bliver puttet.
Han har for en måneds tid siden sovet godt, og blev kun ammet en gang om natten, på variende tidspunkter.
Jeg tror at han tager fint på, han er dog ikke blevet vejet siden midt i december, men hans elastikker bliver ikke mindre:o)
Min sundhedsplejerske sagde at jeg skulle prøve med lidt vælling inden sengetid, han spiser med stor iver 100 ml vælling, men det har ikke haft nogen effekt. Han er sommetider ved at revne af mæthed inden han bliver puttet, men han sover stadigvæk kun til halv to, og vågner igen flere gange derefter.
Jeg har også prøvet at lade være med at give ham så meget (altså amning).....med samme resultat. Så har jeg prøvet at give ham vælling om eftermiddagen, det hjalp heller ikke.
Han vil under ingen omstændigheder nøjes med sutten om natten, han er sulten med stort S.
Jeg prøver at amme ham hyppigt om dagen, især om aftenen, han bliver ammet ca. hver anden time dagen igennem med undtagelse af der hvor han sover til middag, hvor han sover præcis 3 timer. Om aftenen får han i hvert fald hver time, (ialt en 3-4 gange) inden han bliver puttet ved 20-21 tiden. Han falder fint i søvn uden problemer.
Men jeg har indtryk af at han ikke rigtig er rigtig råsulten, når han får tilbudt bryst så tit. Han ammer i ca. 5-10 min. og vil så ikke have mere. Han har hele tiden været hurtig til at spise. Jeg er meget opmærksom på at han får tømt hvert bryst, så han ikke kun får den tynde mælk.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op, for det er også ved at være lidt irriterende at jeg skal amme hver anden time hele dagen.
Han er en stor dreng, ved fødslen 4450 g, og her i decemter 6,3 kg. Jeg vil tro at ligger på omkring 7-7,3 kg nu. Han har ikke taget så meget på som i starten.
Et andet spørgsmål, kan han med den alder han har, være utryg over for fremmede. Der er faktisk ikke nogen udover mig der kan tage ham. Hans far kan få lov i kort tid, så stikker han i et hyl, og han kan ikke trøste ham. Så snart han kommer over til mig falder ham til ro.....! Min mor, som han ser tit dur heller ikke.
Er der noget vi kan gøre, eller skal vi acceptere ham, det har vi gjort indtil nu. Det er dog lidt svært altid skal planlægge mine gøremål uden for hjemmet efter hans sovetider. Min mor har to gange skulle passe ham da jeg skulle til tandlæge, og han skreg alt imens jeg var væk.....:o( -det er hårdt for min mor -og for mig.
Det samme har tit været gældende hvis min mand har taget ham hvis jeg lige skulle ud og handle...!!! -jeg synes bare det bliver værre og værre, han blev døbt her i lørdags, og det var flere gange en gang være skrig og skrål hvis han skulle holdes af andre end mig, incl i kirken hvor han var godt og grundigt tosset, da han skulle være hos sin gudmor selvom jeg var lige ved siden af.
På forhånd tak for hjælpen