Svar: Amning efter reglerne er lavet om
18. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære mor til tre snoaber
Tak for dit brev - det lyder som om, at det går rigtig godt hos jer, dejligt! :)
Sundhedsstyrelsen har ikke ændret i anbefalingerne omkring amning. Det anbefales stadig, at du ammer fuldt indtil ca. 6 måneder og ammer delvist indtil 12 måneders alderen eller så længe mor og barn trives med det.
Det anbefales, at du bruger modermælk eller modermælkserstatning i grød og mos, og hvis du vælger at stoppe amning før din dreng er 1 år, så bør du tilbyde ham modermælkserstatning. Han bør ikke tilbydes sødmælk eller komælksprodukter før 12 måneders alderen. Dog kan han fra 9-12 måneder få mellem 50-100 ml komælk i døgnet, men det er ikke noget han skal have - det skal han derimod modermælk og modermælkserstatning.
Du skriver, at du ønsker at trappe ud af amning om et par uger. Hvis du vælger at trappe ud af amning nu, hvor din dreng ikke er ældre, så vil jeg anbefale, at du giver ham flaske med modermælkserstatning. Dette både for at sikre ham de næringsstoffer, der er i erstatningen, men også for at sikre at hans væskebehov bliver tilstrækkeligt dækket. Selvom du ikke synes, at han spiser særligt længe hos dig, så får han højst sandsynligt en del mælk, og det løber hurtigt til ham. Børn i din drengs alder vil ofte drikke 800-900 ml mælk og derudover spise skemad flere gange dagligt, samt drikke vand af kop.
Hvis jeg skal sætte antal amninger/flaske på alder, så vil det se således ud:
6 måneder: Ammes (eller får flaske) 6 gange i døgnet - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften.
7 måneder: Ammes (eller får flaske) 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
8-9 måneder: Ammes (eller får flaske) 3 gange i døgnet - før middagslur, aften og sen aften.
10-12 måneder: Ammes (eller får flaske) 2 gange i døgnet - før middagslur og aften eller aften og sen aften.
Ud over at du skal amme ham eller give ham flaske disse gange dagligt, så skal han tilbydes varieret kost, så hans næringstoffer og behov for jern sikres netop gennem kosten.
Jern gennem kosten sikrer du ved at give ham hjemmelavet grød lavet med forskellige typer af gryn og mel og modermælkserstatning – og variere med jernberigede færdiglavede grødprodukter. Du må meget gerne tilbydes frugt til grøden. Frugt indeholder C-vitamin, som fremmer optagelsen af jern.
Fra 6 måneders alderen skal du tilsætte forskellige typer kød og fisk i grøntsagsmosen og brug evt. jernholdig modermælkserstatning i mosen. I takt med at han kan spise mad med mere bid, øges mængden af kød og fisk i mosen.
Fra ca. 8 måneder, vil de fleste børn kunne spise brødhapsere og her tilbydes pålæg af kød, fisk og grøntsager. I begyndelsen kan det være en fordel med smørbart pålæg. Lav gerne pålæg selv og brug også gerne rester fra aftensmaden, da det nedsætter mængden af salt.
Det lyder som om, at din dreng er rigtig godt igang med mad med bid og er rigtig god til at tygge - det er super dejligt. Prøv dog stadig at tilbyde ham grød og mos, for på den måde at øge hans indtag ekstra og vær opmærksom på, at du med fordel kan bruge f.eks. grøntsagsmos som smørbart pålæg på brødhapsere og på den måde få mere variation i ham og samtidig også sikre ham mere mad:)
Om ca. 14 dage udkommer en helt revideret udgave af "Helens bog om børn og mad", som følger Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger. I den kan du finde dagsplaner osv. som giver et indblik i, hvordan du bedst muligt skruer dagen sammen, så din dreng får både den mad og den mælk, han har behov for:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
- Og rigtig god ferie! Håber I får en dejlig tur:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske