Svar: Middags- og nattesøvn
19. april 2015
Alder:
21 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at det går langt bedre med søvnen - 7, 9, 13 krydser fingre for at den gode gænge fortsætter:)
De fleste 2 årige vil trives rigtig godt med 13 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover 1.5-2 timer om dagen og 11-11.5 time om natten.
Det lyder således som et reelt behov, hvis jeres datter sover fra ca. 20 til 07 og her sover ca. 11 timer, og hun så sover mellem 1.5 til 2 timer om dagen. At det er et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, men jeres datter passer rigtig fint på disse tal… også selvom hun jo ikke er blevet 2 år endnu:)
Tallene er en rettesnor, og man kan ikke beregne på minutter. Derfor burde det ikke umiddelbart betyde noget, at hun nogle dage sover til kl 07.20 og således sover 20 minutter mere, ligesom det ikke burde betyde alverden, hvis hun om aftenen bruger 30 minutter ekstra på at falde i søvn… MEN, når det er sagt, så vil det naturligvis godt kunne betyde lidt, hvis hun om morgenen sover 20 minutter mere og om eftermiddagen sover ½ time mere, så vil hun måske om aftenen netop ikke være parat til at sove før ca. 45 minutter senere. Det hele hænger jo sammen.
Derfor er det også vigtigt, at I giver en vis fleksibilitet. Så hun nogle dage måske har brug for at blive puttet lidt senere og andre dage kan blive puttet tidligere - det afhænger alt sammen af, hvad tid hun er stået op, og hvor lang hendes middagslur har været.
Jeg tænker umiddelbart, at det er rigtig fint, hvis I kan holde fast i, at puttetidspunktet er ca. kl 20 om aftenen. Men nogle aftener vil hun så måske være tydeligt træt og have brug for at sove allerede 19.40, andre aftener sover hun først 20.20 - og den fleksibilitet må der være. Det der er vigtigt er, at I forsøger at undgå at komme ind i en rytme eller rutine, hvor hun konsekvent puttes 45 minutter før hun er træt, hvis det betyder, at hun så begynder at tro, at det er sådan putningen foregår.
Hun er ved at være så gammel og så bevidst nu, at hun meget hurtigt kan tro, at putning drejer sig om at komme i seng, rejse sig, smide sutten ud, kalde, hoppe rundt, blive lagt ned, smide sutten igen osv. Og I går frem og tilbage, sidder og læser mange historier osv. Og det er vigtigt, at hun lærer, at når hun skal puttes, så tager det 10-15 minutter, og at hun derfor er parat til at sove, når I putter hende. Derfor kan det være nødvendigt i en periode, at putte hende en lille smule senere, så I er sikre på, at hun er træt og parat. Og samtidig med at I gør dette, så skal hun så ikke forlænge sin dagssøvn. Hun skal ikke pludselig begynde at sove 2.5 time til middag, ligesom det stadig er godt at holde fast i at hun kommer op omkring kl 7 om morgenen. Det er ikke morgensøvnen eller dagssøvnen som skal forlænges:)
Håber I kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske