Svar: Fra flaske til grød
21. april 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Lille F´s mor
Tak for dit brev :) Det lyder som at det går rigtig godt hos jer og som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at introducere skemad på, - dejligt!
Du må gerne øge din datters indtag af skemad, så hun tilbydes grød/mos to gange dagligt. Umiddelbart vil jeg anbefale frokost og aften. Da I er startet med grød om aftenen, kan du begynde at introducere grød til frokost nu - så får hun noget hun kender og er vant til og om aftenen, kan du så gå over til at give hende grøntsagsmos.
Du må meget gerne lade udgangspunktet være jeres grøntsager, så hun stille og roligt begynder at få mad, som I andre også spiser og på den måde naturligt kommer igang med familiemaden. Hun kan få mos af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende lidt milde grøntsager. Lav mosen med vand, modermælkserstatning og lidt fedtstof:)
I næste uge udkommer "Helens bog om børn og mad" i en ny revideret udgave, som følger de nye retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen. I den kan du finde dagsplaner, opskrifter osv. måned for måned, der kan hjælpe jer videre på vej.
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede på et niveau som stadig levner plads til mælken. Skemaden skal ikke erstatte hendes flaske, men gives ud over hendes vanlige indtag af mælk. Det betyder, at det er bedre at du giver hende ½-¾ dl skemad to gange dagligt, vand af kop og hun så stadig drikker sin flaske, end at du giver hende 1-1 ½ dl. skemad, vand af kop og hun så afviser flasken eller ikke drikker nok.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 8.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 10.30-11: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 11.30
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Powernapper evt. eller lyder til at spinge den over…
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23-24: Evt. flaske - det er lidt usædvanligt, at hun lige nu kan undvære flaske her.
Hvis hun kan undvære flaske sen aften, er det naturligvis fint - men du skal være opmærksom på at dette meget sandsynligt vil ændre sig, netop i takt med at hu begynder at spise mere skemad i løbet af dagen. For at give plads til mere fast mad i dagtimerne, vil det være naturligt, at hun har brug for mælk på ydertidspunkterne og her udgør flasken sen aften en stor del. Faktisk vil det ofte være en af de flasker, som forsvinder sidst. Hvis hun begynder at virke søgende efter mælk sen aften, så er det altså højst sandsynligt et reelt behov.
Det er helt okay, hvis hun trives med kun to lure dagligt. Det lyder som om at hun ofte sover et par gode lange lure og derfor ikke behøver sin 3. lur sidst på eftermiddagen. Også dette kan naturligvis ændre sig, så du må se, hvad der sker. Det vigtigste er, at hun trives, får den søvn hun samlet har behov for og udvikler sig i god retning - det er vigtigere end hvorvidt hun sover to eller tre lure i løbet af dagen.
Jeg synes ikke umiddelbart at du skal forsøge at flytte hendes formiddagslur frem, så den kommer til at ligge tidligere. Det vil i givet fald betyde, at hun så også sover tidligere middagslur og så igen får brug for sin 3 lur sidst på dagen, fordi eftermiddagen ellers bliver for lang for hende. Som du beskriver hende, så tænker jeg, at det vil være bedre at arbejde på at hun sover formiddagslur og middagslur og ikke rykker tiderne for langt frem.
Jeg vil også anbefale at du bibeholder mælk om morgenen og mælk før hun puttes til formiddagslur. Når hun bliver 6 måneder, vil det være fint at tilbyde grød som morgenmad, men stadig skal hun også have en flaske før hun så puttes til sin lur. Så på sigt vil morgengrød komme ind, men lige nu vil hun sansynligvis trives bedre med grøden til frokost - også for at hendes mave bedre kan kapere det hele og føle med…
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske