Svar: Temperament og Allomin 2
28. januar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Bonnie
For at starte med det sidste først, så synes jeg det lyder som en god idé at gå over til allomin 2. Både fordi den kan mætte lidt mere og forhåbentlig ligge tungere i maven, men også fordi den er så praktisk. Med den alder din lille dreng har nu er det jo en stor fordel at han kan få mælken både varm ogkold og kan få den i flaske og i kop, samt at den kan indgå i maden.
Med hensyn til mælkemængde, så lyder det bestemt til at han får sit behov dækket. Du skal jo medregne den mælk, som også indgår i skemaden.
Med hensyn til hans temperament, så tror jeg episoderne handler om at han gerne vil noget andet. Altså at du f.eks. lægger ham på tæppet og han bliver frustreret fordi han ikke selv er i stand til at bevæge sig som han vil. Eller ved bordet, hvor han bliver gal fordi han enten ikke vil have mere at spise, ikke selv kan få fat i vandglasset osv. Det er således ikke en bevidst handling for at få sin vilje - han er ikke beregnende, men det er mere en frustration over at ville men ikke kunne.
Når du tager ham op, så reagerer du og hjælper ham. Hans frustration holder derfor op. du skal derfor ikke ignorere det. Samtidig vil jeg dog sige at netop det at have temperament, jo nogle gange kan gøre at barnet findr ud af at det kan nogle ting selv. Hvis din dreng f.eks. ligger på ryggen og bliver gal over at være det, så spænder han i kroppen, sparker osv. fordi han er så temperamentsfuld, men netop det gør at han pludselig får bevæget sig om på siden og han oplever at han kan vende sig. Derfor skal man nogle gange lige trække tiden og se, hvad der sker, hvis man ikke med det samme reagerer.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske