Brev:
Vejer ikke nok
24. april 2015
Alder:
12 mdr.
Vejer ikke nok
Hej Helen.
Så har vi været til 1 årsundersøgelsen og lægen bekræftede, det, du nævnte for mig, sidst jeg skrev, nemlig at vores dreng ikke vejer helt nok. Kurven er knækket og da han er faldet to kurver, er han nu henvist til en børnelæge.
Jeg er selvfølgelig bekymret for vores søn og tænker meget over, hvad der skal gøres. Jeg er i vildrede, for jeg har længe (de sidste 5 mdr) sørget for at give ham masser af fedt i maden, serveret det han bedst kan li osv. Han får en meget varieret kost med grød, brød (rugbrød, hvidt brød), grøntsager, frugt, fisk, kød og ris, pasta og kartofler, rosiner, tørrede frugter og nødder, og fedtstoffer er smør, kærgården, olie, avokado, nødder, fløde, margarine, kokosmælk og kokosolie. Han får sovs hver aften, igen varieret.
Jeg laver selv lækkerier til ham og sørger for at der er masser af kalorier i, men ingen sukker, da jeg er imod at fede ham op på usunde ting.
Problemet er, at han bare ikke spiser ret meget. Han er ligesom ikke interesseret i maden, men vil hellere lege, fare rundt og hvis han endelig er interesseret i maden, er det for at masse den, smide den på gulvet osv.
Vi giver ham ikke særlig opmærksomhed ved måltiderne andet end at snakke lidt med ham, hygge med ham og hjælpe med maden, hvis der er brug for det. Han får lov til selv at spise med fingrene eller ske/gaffel, vi giver ham små stykker, hvis han vil have det og ellers så får han mad med ske. Resultatet er det samme.
Vi kommenterer ikke mængden han har spist og gør vores bedste for ikke at vise vores frustration (som han sikkert mærker alligevel).
Han har faste spisetider og samme rytme, dagpleje eller fri.
Jeg har ingen ide om, hvad jeg skal gøre anderledes eller hvilken anden type mad, jeg skal give ham. Vi lever på ingen måde fedtfattigt og hans mad bliver ekstra beriget, så hvad gør jeg lige?
Udover maden og søvnen som altid har været et ømt punkt, trives han og udvikler sig helt alderssvarende. Hans højde følger kurven og der er der heller ingenting. Han er generelt en glad dreng og virker ikke til at have ondt eller være generet af noget. Han har tendens til forstoppelse, men får Movicol hvilket sikrer at han har daglig afføring. Han er ikke hård på maven eller ømmer sig, når man trykker.
Har du nogle gode tanker, du vil dele med mig, et godt råd og forslag til mad, så tager jeg imod med kyshånd :-)