Svar: Vejer ikke nok
24. april 2015
Alder:
12 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt at I nu er henvist videre, så børnelægen kan se og vurdere jeres dreng og give sit bud på, hvorfor han ikke rigtigt tager på…
Det lyder som om, at du gør det helt rigtig:
- Jeres dreng tilbydes mange forskellige fødevarer, så han får så bredt et spektrum af næringstoffer som muligt.
- Du har fokus på at energiberige hans kost, så han får ekstra fedt i maden. Prøv at variere mellem de forskellige typer af fedtstoffer, så han får både smør, blandingsprodukter, forskelllige vegetabilske olier osv.
- Prøv også med ekstra fede fødevarer - giv ham f.eks. gerne laks og makrel. Giv ham også gerne avokado, evt. serveret sammen med lidt rejer. Giv ham også gerne lidt fed ost. Det kan være smøreost eller ost i stænger, som han kan sidde og gnave.
- Det er super, at I forsøger at give ham madro, så han bedre kan koncentrere sig om at spise og at I ikke presser ham til at spise, selvom I ved at det er vigtigt. I må dog gerne hjælpe ham med at holde fokus på at maden skal i munden "ind i munden skat, ind i munden, umm dejlig mad, mam mam" osv. Så han hører at maden skal i munden og ikke mases i hånden.
- Det er rigtig godt, at I sørger for at holde hans indtag af sukker nede, så han ikke får en falske mæthedsfornemmelse og derfor ikke spiser.
- Det er super, at I søger for at holde hans mave igang. Forstoppelse kan påvirke appetitten og det er vigtigt at maven fungerer.
- Giv ham mange små måltider hele dagen igennem, så han får lidt og tit. Det er bedre end hvis han spise få og store måltider.
- Hold øje med hans indtag af mælk. Hvis han drikker ca. 350 ml mælk dagligt så bliver han dækket ind. Meget mere kan påvirke hans appetit.
Du gør som sagt allerede rigtig meget godt og det lyder ikke som om at du kan gøre så meget mere… Så hold indtil videre fast i det du/I allerede gør, selvom du naturligt bekymrer dig.
Stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske