Svar: Hvor meget væske skal en dreng på 8 mdr. indtage?
27. april 2015
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig godt, at du får skruet ned for antallet af amninger. Selvom din dreng skal have en del væske, så får han lige nu for meget mælk. Det vil være passende, at du ammer ham 3 gange dagligt og derudover kan han drikke vand af kop til og mellem måltiderne.
Hans væskebehov i døgnet er 110 ml pr kg han vejer. Det vil ofte passe med 500-600 ml mælk - hvilket han højst sandsynligt får via 3 amninger, også selvom du kun ammer fra et bryst, og selvom du synes amningerne er blevet kortere. Resten af væskebehovet skal dækkes af vand, og det er rigtig godt, at du fornemmer, at han nu er blevet bedre til at drikke af et lille glas. Det er rigtig fint. Selvom der ryger vand ved siden af, så kommer der også noget indenbords…:)
Du skal naturligvis holde øje med hans bleer. Hans urin må ikke være koncentreret, den skal være klar og ikke gul. Men du må gå ud fra, at hvis du tilbyder ham mad og væske hele dagen igennem, så får han sit behov rigtig fint dækket. Jeg har sendt dig en dagsplan i går, som du kan gå ud fra.
Du kan i denne plan også se, at han både skal have mad i stykker og moset mad. Han har brug for begge dele for at blive fuldt dækket ernæringsmæssigt. Og det er vigtigt at han ikke tilbydes så meget mælk, at det tager pladsen væk fra den rigtige mad. Det er også vigtigt, at han ikke kun får mad i stykker, men også får mos. Han bruger rigtig mange kræfter på at spise selv og kan hurtigt blive for træt og kan derfor stoppe sit indtag før han egentlig har fået mad nok. Det er lettere at spise af brystet og "bare" drikke sig til mæthed, men det er vigtigt, at du nu arbejder på at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, fast tilbydes vand sammen med disse og så tilbydes 3 amninger - før middagslur, aften og sen aften.
Du er nødt til at mindske antallet af amninger for at øge hans indtag af rigtig mad og netop indtaget af rigtig mad, vil også øge hans lyst til at drikke vand af kop sammen med maden, når han spiser - og derved øges hans væskeindtag. Samtidig vil han sandsynligvis nyde amningerne rigtig meget de tre gange han ammes og vil derfor også tage rigtig fint fra. Du vil hjælpe ham til at fornemme mæthed og sult på en helt anden måde og dermed hjælpe ham til at føle sit egentlige behov for mad og væske, hvis du forsøger at følge dagsplanen og ikke som nu kommer til at lade ham "slatspise lidt ved brystet" flere gange om dagen og om natten…
Jeg håber dette hjælper lidt videre og giver det lille ekstra skub, du har behov for:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske