Svar: Hjælp til god sove- og spiserytme
28. januar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Annette
Tak for dit brev og velkommen til:o)
Lige for at starte med hans størrelse først, så har han jo næsten fordoblet sin fødselsvægt før han er blevet 4 mdr og det lyder vældig fint. Han hører jo ikke til de største, men ligger så vidt jeg kan se på 3 % percentilen og han holder tilsyneladende sin kurve.
Du skriver at I har forsøgt at supplere med flaske, men at dette ikke er lykkedes. Jeg tror dog at der er en sammenhæng imellem hans kortvarrige søvn, hans hyppige ammeintervaller, hans størrelse og det at han ville have godt af at få noget ekstra mælk.
Jeg forestiller mig at han, da han var nyfødt, netop fordi han ikke var så stor, havde behov for hyppige amninger. Det er helt normalt og også det man anbefaler. Det var begrænset, hvor meget hans lille mave kunne rumme samtidig med at han blev meget hurtigt træt, når han spiste hos dig. Jeg tænker at hans 'system' på en eller anden måde har indstillet sig på dette og det er det I skal lave om på, for at få ændret hans spise og soverytme. For mig at se hænger de to ting altså sammen.
Jeg foreslår derfor at I igen forsøger at give Jaspar noget erstatning. Jeg ved godt at du sikkert meget gerne vil amme og det er også meningen at du skal blive ved med dette, men jeg tror det er nødvendigt at han får mere mad, for at kunne sove længere og dermed få en ny rytme.
Du skriver at far tager Jaspar om morgenen og hygger og pusler om ham i 1½ time her. Ammer du før far får ham og igen efter, eller hvordan? Det er jo ofte sådan at man har mest mælk om morgenen og mindst om aftenen og derfor vælger mange at give en ekstra flaske om aftenen, som I også har gjort. Jeg tror dog I skal forsøge i løbet af dagen også,- fordi Jaspar her ikke er for træt, men veloplagt og livlig. Hvis du ammer kl 8, så kunne far jo forsøge med en flaske kl 9.30. Det er et tidspunkt hvor de har noget sammen og hvor du ikke lige behøver sidde ved siden af (= mors bryster er der, så afviser jeg flasken).
Om eftermiddagen kan I også forsøge, hvis I mener at det kunne være en mulighed, ellers forsøger I igen om aftenen. Derudover så tror jeg I skal forsøge at benytte jer af muligheden for at give ham mad, sen aften, når han forhåbentlig sover. Hvis I kan få en flaske i munden på ham, så han spiser i søvne, så vil han måske tage imod og ikke på samme måde protestere.
Da hans krop jo har vænnet sig til at spise hyppigt og dermed få mindre mængder af gangen, så handler det altså om at få givet ham ekstra mælk, for på den måde både at mætte ham, så han sover bedre og tager mere fra, næste gang han vågner, men også for at give ham en fornemmelse af at der er forskel på at være mæt og på at være sulten. Hvis han altid har været mere eller mindre vant til at at 'små-spise' så kender han måske ikke denne fornemmelse og det skal den ekstra mælk være med til.
I må forsøge at vedholdende med flasken og det vil være en fordel hvis det er far, som forsøger. Det vil også være dejligt for far, at han kan gøre dette. Hvis han fuldstændig afviser flasken, må I forsøge at give ham ekstra mælk på en anden måde, f.eks. på en ske, på et lille bæger, eller med en lille sprøjte, hvor I drypper det ind i hans mund. Det er naturligvis ikke måden han skal spise på fremover, men det er måden at få mere mælk i maven, så han bliver mere mæt, sover længere og er mere sulten når han så vågner igen og på den måde så spiser mere, sover længere osv....
Det er fint at bibeholde de faste sovetider og at gå med ham, for at holde ham sovende i længere tid. Så de gode vaner fortsætter I endelig med.
Når han bliver 4 mdr. kan I også forsøge med fastere føde, hvis han virker interesseret i det; men umiddelbart tror jeg at I skal starte med at forsøge med øget mæklemængde.
Med hensyn til fars rolle, så er det ofte en god idé at aftale at far f.eks. er den der bader. At bade sammen er en rigtig god ting og man er sit barn nært i en badesituation og har også her hud/hud kontakt. Det kan være rart for far og søn at have dette sammen og imens kan du få lidt tid for dig selv:o)
Håber at ovenstående vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med projektet og være tålmodigt. Det tager tid:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske