Svar: Amning, skemad og søvn 6,5 måned
29. april 2015
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dagsplan :) Og velkommen til!
Det er rigtig godt, at din dreng er glad for skemad og er kommet så godt igang med at spise det. Han spiser store portioner og lyder til at nyde det, men jeg er ikke helt enig i, at han bare skal have lov til at spise, til han ikke kan mere… Han skal naturligvis have den mad, som han har behov for, men når man kun er 6 måneder gammel, så er det vigtigt, at maden ikke fylder så meget, at det erstatter hans amninger. Mælken skal stadig udgøre en stor del af hans væskeindtag, det handler ikke kun om, at han skal have næringsstofferne fra mælken, men også om at hans væskebehov skal dækkes.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 5-6 amninger i døgnet. Du ammer lige nu inden middagslur, eftermiddag, aften og to gange om natten, og han når således op på det antal amninger, men det kan være en god idé, at han lige nu også får mælk først på dagen. Det er netop vigtigt, at hans væskebehov bliver tilstrækkeligt dækket fra morgenstunden, så han ikke behøver søge mælken ekstra om natten.
Samtidig er det vigtigt, at du holder mængden af skemad nede på et niveau, som giver plads nok til mælken i maven. Det betyder, at det er langt bedre, at du tilbyder ham 1-1.5 dl. skemad, vand af kop og så tilbyder ham brystet, som han tager imod og drikker godt af - end at du tilbyder ham 2.5 dl. skemad, og han så ikke drikker nok.
At fylde ham ekstra op med mos om aftenen er ikke nødvendigvis en god idé. Det giver ikke nødvendigvis bedre nattesøvn, men kan give ekstra urolige nætter, fordi hans mave arbejder på højtryk for at nedbryde den fastere føde. Samtidig vil han naturligt søge efter brystet - både fordi det hjælper ham, når han har uro i maven, men også fordi han måske reelt mangler væsken - han har dog ikke rigtig plads i maven til mælken…
Jeg tænker, at det også er derfor I oplever at flasken ikke rigtig har nogen effekt. Han vil gerne sutte, søger efter bryst (eller flaske), men har ikke plads til mælken i maven og ender derfor ofte med at gylpe i stedet...
Hans væskebehov er 110 ml pr kg han vejer. Det betyder, at hvis han vejer f.eks. 8 kg, så vil hans væskebehov for 880 ml i døgnet (dette skal dækkes af mælk og den mængde vand, som han kan drikke af en kop). Vejer han mere, er hans væskebehov større. Vejer han mindre, behøver han ikke helt så meget mælk.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud - og jeg har forsøgt at komme med et forslag til mængde af mad:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: 1 dl. Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, ½ dl. frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: 1 dl. Grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos ½ dl, vand af kop og ammes ofte også lidt eftermiddag
Aften 17.30: 1.5 dl. Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt gerne fra begge bryster og sover herefter til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Som du kan se så ligner min plan din, men jeg ville nok give lidt mindre mængde skemad, end du gør lige nu og i stedet give små mellemmåltider, vand af kop og så tilbyde brystet lidt mere hele dagen igennem. Så der er mere plads i maven til både skemad og mælk, og så han måske heller ikke vil gylpe helt så meget.
Det kan være en god idé at give ham brystet sen aften f.eks. 23.30, hvis du kan holde dig vågen til dette og derefter kan han så sove til næste morgen tidlig og blive ammet igen. Du kan tage ham op, amme ham mere eller mindre i søvne, hvorefter han så kan puttes og sove videre. Det giver også dig mulighed for en bedre sammenhængende nattesøvn.
Jeg tænker, at hvis du får sat skemaden lidt ned og øget hans indtag af mælk ved brystet, så vil han sandsynligvis begynde at sove lidt mere roligt. Samtidig kan amningen sen aften have positiv effekt på nattesøvnen.
Når det er sagt, så spiller hans alder og udvikling naturligt også ind og børn i jeres drengs alder vil naturligt sove uroligt. Han udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt lige nu og det betyder, at han får sig lagt i stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra, hvor han har brug for jeres hjælp til stillingsskift. Han drømmer også meget og kan ligge og småklynke, smågræde og nogle gange også grine i søvne - alt samme drømmeaktivitet, hvor beroligende hænder og beroligende ord fra jer kan hjælpe ham videre. Præcis som det lyder som om, at I allerede forsøger:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske