Svar: Metoden til målet: spise/sove rutine
29. april 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev og velkommen til - og hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har ladet dig inspirere til at få lavet nye rutiner og følge mit forslag til en dagsplan:)
Det er som du skriver vigtigt, at I kommer op om morgenen. Det er vigtigt, at du starter dagen til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere ens I står op, jo mere ens vil resten af dagen forme sig hen af vejen og det vil derfor være en stor hjælp, hvis I nu arbejder på at komme op hver dag, så jeres dreng altid får morgengrød kl 7.30.
Det handler om at få påvirket hans indre ur, hans cirkadiske rytme. Det er den rytme, som styrer hvornår vi føler os trætte, aktive, sultne og mætte. Jo mere ens rytme du kan få skabt, jo mere vil han naturligt føle sig parat til at spise, når du sætter ham ved bordet og jo mere vil han også føle sig parat til at sove, når du putter ham. Ligesom det også kan hjælpe dig til at finde ud af, hvornår han faktisk skal puttes, så du ikke får puttet ham hverken for tidligt eller for sent.
Han vil trives rigtig fint med 3 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her, giver de plads til mere rigtig mad og giver samtidig mulighed for en god søvn, og hans væskebehov dækkes fint.
Du skal passe meget på ikke per automatik at tilbyde ham brystet. Jeg kan næsten ud af dit brev læse, at når han ikke spiser, så lægger du ham til, sandsynligvis fordi du tænker at et eller andet skal han jo have - men det er her rigtig vigtigt, at du forsøger at følge planen og ikke tilbyder brystet, som erstatning for skemaden. Hvis du gør det, så føler han jo heller ikke sult ved næste måltid og begynder så ikke at spise mere… Og nej det er ikke rigtigt, at han sagtens kan leve af modermælk til han er 1 år. Han bør få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad og skal sikres en stor variation af fødevarer. Det uddyber jeg længere nede.
Om formiddagen skal han tilbydes mellemåltid og vand af kop i stedet for amningen, så her erstattes brystet med anden mad og vand. Du kan evt. trille ham en tur i barnevognen og lade ham sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og først lægge ham ned, når han tydeligt er parat til at sove. Brystet skal han ikke have:)
Også om eftermiddagen skal han ikke ammes, men tilbydes mellemmåltid og vand af kop i stedet. Søger han efter brystet, må du aflede ham, så han hjælpes til at tænke på noget andet.
Før middagsluren og før han puttes til natten skal han ammes, men det er her vigtigt, at han lærer at slippe brystet, før han sover helt. Du kan godt i en overgang vælge at amme ham liggende i din seng, så han stadig får masser af nærhed og fysisk kontakt og falder i søvn tæt med dig - du behøver ikke lige nu amme og flytte ham i seng hvis du mærker, at han har brug for nærheden. Du kan amme ham liggende og lade ham falde i søvn i din seng og du må i princippet godt lade ham blive liggende der til du ammer ingen inden du selv går i seng - og her flytter du ham så over i egen seng. Det er super fint, at du har taget tremmerne af og koblet jeres senge sammen, på den måde kan du stadig give ham nærheden, en beroligende hånd osv. og han kan også kravle over til dig i løbet af natten, hvis han har behov for det.
På sigt vil det være godt at han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover, men lige nu lyder det som om at du skal tage en ting af gangen og i første omgang lære ham at falde i søvn uden brystet, men stadig med dig ved sin side og så flytte ham derefter. Og når han kan det, så kan han flyttes direkte fra amning og ned i sengen, hvor han så kan sove videre.
Prøv derfor lige nu om du kan amme ham og lirke brystet ud af munden på ham, så han ender med at slippe brystet, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. De første mange gange du gør det, vil han naturligt protestere, og så giver du ham brystet igen, får ro på og forsøger igen og igen at lirke brystet ud og stille og roligt skulle han så gerne begynde at acceptere at brystet ikke behøver være i munden for at falde i søvn.
Det samme, når han vågner om natten og søger efter brystet. Prøv om du kan få ham videre i søvnen uden brystet, men i stedet med dine hænder og nærhed, og hvis dette ikke er nok, så må du tilbyde brystet, men forsøge at lirke det ud af munden på ham igen og igen. Det er vigtigt at du afkorter amningen mere og mere, så han stille og roligt lærer, at han ikke behøver mælk om natten. Du skal sove med en t-shirt eller lignende på, så han ikke selv kan søge brystet. Det er dig der styrer, hvornår han kan ammes.
Det lyder også som om at du putter ham for tidligt, eller at han er for vågen og derfor hellere vil lege og lave hopla, ikke er parat til at sove. De fleste børn vil i dene alder trives med ca. 14 timers søvn i døgnet. Det kan være lidt forskelligt fordelt, men f.eks. kan han sove 45-60 minutter om formiddagen og 2 timer til middag og så sove ca. 11 timer om natten f.eks. fra kl 20-07. Nogle børn sover dog mere om dagen og vil så naturligt sove en kortere nattesøvn. Mange børn vil i denne alder faktisk også sove lidt mindre end deres udregnede behov fordi de udvikler sig meget, er rigtig godt igang med separationsfasen og naturligt protesterer mod søvnen.
Du skal ikke bruge 1.5 time på at putte ham om aftenen. Hvis han ikke er parat til at sove før kl f.eks. er 21.30, så skal du ikke putte ham før. Du skal så holde fast i dagsrytmen næste dag og stille og roligt arbejde på at rykke hans puttetidspunkt frem, men det er en anden problematik… Lige nu skal du fokusere på rytmen.
Badet om aftenen er med til at give fysisk ro - det bør ligge godt en time før putning for at have effekt og bør afsluttes med god frottering i håndklædet, at blive smurt med lidt creme osv. Et dagligt bad er ofte ikke nødvendigt, men kan være en god idé i den periode, hvor du forsøger at få skabt lidt mere rytme og gode aftenrutiner og huden må beskyttes med creme:)
Efter badet kan en godnatgrød være godt fordi det giver god ro i maven og sikrer at han ikke er sulten om natten jf. dagsplanen, som du gerne vil følge.
Du skal vænne ham til mad, ved at tilbyde mange små måltider hele dagen igennem. Det gør ikke noget, hvis der kun glider en spiseskefuld ned og han sidder og gumler på lidt brød eller lidt agurk - lige nu er det rutinerne fra morgenstunden og rutinerne omkring måltidet, som er vigtigst, så han begynder at følge sig sulten og parat til at spise, når det er spisetid. Og hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han måske lidt mere til det næste. Der går ikke så lang tid imellem dem - og du skal netop ikke tilbyde brystet som erstatning. Er han tørstig eller er det meget varmt, hvor I bor, så kan han få lidt vand af en kop eller måske vil lidt frisk vandholdig frugt være et hit:)
Hvordan det vil gå med tidsforskel, når I tager til DK må I se. Det er tænkeligt, at han vil blive ekstra træt af rejsen og derfor kan han være lettere at "køre ind" i den nye rutine. Hvis han vågner tidligt om morgenen, må du forsøge at få ham til at sove lidt længere, strække tiden lidt før I står op, sikrer at han ikke spiser morgenmad før kl måske er 7 osv. Så rytmen nogenlunde passer til den rytme I ville have normalt. Hvis han har tendens til at ville sove længe om morgenen, må du vække ham, så dagen igen starter nogenlunde som den plejer og så han igen får grød osv. Jo mere du fra starten kan forsøge at følge de danske tider, jo bedre vil det være.
Det er vigtigt, at du giver din dreng så mange forskellige fødevarer som muligt og meget gerne mad, der tager udgangspunkt i din mad. Han har en naturlig lyst til at smage og putte i munden og jo ældre han bliver, jo sværere bliver det at introducere ham for fastere føde og nye fødevarer. I 8-10 mådersalderen vil mange børn lukke munden for skeen, dreje hovedet og skubbe maden væk. Ofte udtryk for at de hellere vil spise selv end blive madet. Efter 12 måneders alderen vokser barnet ikke så meget mere og barnet spiser langt mere selektivt. Maden kommer ikke længere i munden for at blive undersøgt, men kommes i stedet i vandglasset, smattes ud mellem fingrene - ligesom det er interessant at se, hvordan du reagerer…
Derfor er det meget vigtigt, at man i 6-12 måneders alderen udnytter barnets lyst til at smage og putte i munden, og forsøger at tilbyde en varieret kost, med så mange forskellige fødevarer, smage, konsistenser osv. som muligt. Det forebygger kræsenhed.
Og så er metoden til målet også, at du beslutter dig for, at nu er det nu. Nu står I tidligere op, du følger dagsplanen, tilbyder alternativer til brystet osv. Naturligvis kærligt og omsorgsfuldt, men holder fast i at nu skal der nye rutiner til:) Jo mere sikker du virker, jo mere tryg vil din dreng naturligt også være:)
Jeg vil anbefale dig meget mine bøger "Helens bog om børn og søvn", og "Helens bog om børn og mad". Sidstnævnte er netop udkommet i en ny-revideret udgave, som følger Sundhedstyrelsens nyeste retningslinjer. Du kender den nye udgave på det røde bånd, som sidder på forsidens øverste højre hjørne.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske