Svar: Nedsat appetit - 9 mdr.
28. januar 2005
Alder:
9 mdr.
Kære du
Det er meget almindeligt at børn i forbindelse med sygdom begynder at ændre spisevaner og desværre sker det ofte netop i 9 mdr´s alderen, hvor de fra at være kommet rigtig godt i gang med familiemaden, pludselig slet ikke vil spise.
Det du skal være opmærksom på er at han ikke begynder at få 'dårlige vaner' forstået på den måde at han pludselig øger sit mælkebehov betydeligt, begynder at kræve sutteflaske, hvor han ellers tidligere kunne drikke fint af kop osv. Det er min erfaring at det netop ofte er tilfældet i din drengs alder.
Som du beskriver ham, så er det en periode og han vil begynde at spise igen, hvis du bare fortsætter med at tilbyde inspirerende og varierede muligheder. Forøvrigt rigtig dejligt at se at du følger mine råd omkring kost og variation:o)
Jeg ser umiddelbart ikke nogen grund til at tage ham til lægen på nuværende tidspunkt og som du beskriver ham.
Forsøg som du gør og tilbyde ham forskellige muligheder. Det kan godt være lidt kræsekost, så han får noget i maven og igen begynder at fornemme at han er sulten. Gode børneretter er f.eks. frikadeller (kød/fisk), kylling, hamburgerryg, madpandekager, æggekage, mini-pizza, fiskefilet med remoulade, frugtgrød med mælk osv.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske