Brev:
Fra to lure til en - 13 mdr.
2. maj 2015
Alder:
13 mdr.
Fra to lure til en - 13 mdr.
Hej Helen.
Vores søn plejer at sove to lure dagligt. På hverdage i dagplejen fra ca 8.45 og alt fra 30-90 min alt efter om han kan høre de andre børn lege udenfor. Så gider han ikke sove, men vil hellere lege med. Så sover han igen herhjemme fra ca kl 15 og 1-2,5 time. Nogle gange har han været meget svær at få til at sove, men som regel er det lykkedes alligevel. Han kan ikke sove tidligere, selvom jeg ofte har prøvet.
Her på det sidste har hans mønster ændret sig.
Han sover som han plejer i dagplejen om formiddagen, men herhjemme sover han så slet ikke om eftermiddagen. Det vil sige han får et meget langt stræk på ca 10 timer, hvor han er vågen. Det synes jeg er synd for ham.
Når han ikke er i dagpleje om onsdagen og i weekenderne, så sover han herhjemme 2-3 timer midt på dagen. Som regel falder han i søvn på et tidspunkt mellem 10.30-12.30 og nogle timer frem, dagens eneste lur.
Uanset om han sover herhjemme eller ej, kommer han op kl 6 om morgenen og i seng kl 20. Den rytme er meget fasttømret og er svær at rykke ved.
Jeg tænker, at han er ved at gå fra to lure til en, men det er jo noget skidt at han sover så tidligt i dagplejen og så ikke er træt nok til at sove herhjemme, men derimod er vågen 10 timer i streg.
Skal jeg bede dagplejeren om at han kun får en kort lur indtil han kan klare sig uden? Stole på at han selv kan finde ud af at skifte rytme og så sige skidt til de mange vågne timer i streg eller hvordan gør jeg lige? Han er selvfølgelig godt træt og udkørt, når han er vågen så mange timer i streg, men kan generelt ikke sove før kl 20.
Han bliver hurtig træt i dagplejen, men kan bedre klare sig herhjemme uden at få sovet helt som han plejer. Generelt har han svært ved at give slip og kæmper for ikke at falde i søvn, derfor kan han i perioder tage nogle lange stræk, hvor han er vågen rigtig længe.
Er det meget normalt at det er nu her hvor han er knap 13 mdr at der begynder at ske et skifte? Havde egentlig regnet med at der ville gå et par måneder mere.
Venlig hilsen,
M.