Svar: Fra to lure til en - 13 mdr.
2. maj 2015
Alder:
13 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev:)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det lyder som om at jeres dreng lige nu er i en overgangsperiode, hvor han nogle dage har brug for to lure, men andre dage trives bedre med en længere lur midt på dagen.
I er derfor lige nu nødt til at være lidt fleksible og derfor tilbyde ham at blive puttet to gange, hvis han viser behov for det, men lade ham nøjes med kun en lur, når dette synes at være hans behov.
Du har helt ret i, at det er synd, hvis han kun sover kort formiddagslur og derefter ender med at være vågen i 10 timer. Så er det bedre, at han tilbydes en længere lur midt på dagen og det vil være naturligt, at det er dette I arbejder hen imod nu, netop på grund af hans alder.
Det er rigtig godt, at du holder fast i hans stå op tidspunkt og puttetidspunkt - og det lyder som om at denne rytme ligger helt fast. Det er rigtig fint. Har han tendens til og har I mulighed for at han i hverdagen måske sover en lille smule længere, vil det dog også være okay i denne periode, fordi det jo netop kan være med til at gøre, at han ikke bliver så træt om formiddagen og dagplejer dermed bedre kan putte ham til en middagslur. Sover han nogle dage til kl 6.30 og vågner af sig selv, så må han altså meget gerne dette, fordi det kan hjælpe både ham og dagplejer:)
Ellers kan det være en god idé, at du taler med dagplejer om, at han måske bliver puttet lidt senere dag for dag - alt efter, hvad han virker til at have behov for. Det betyder at hun nogle dage måske kan vente med at putte ham til kl 9, så 9.15, 9.30, 9.45 osv. så hun med små skridt får flyttet lidt på hans formiddagslur og på den måde får vænnet ham til stille og roligt at sove lidt senere. Det skal naturligvis passes ind i forhold til hendes hverdag, besøg i legestue, de andre børn osv. Men måske putter hun lige nu ham som den første og kan så rykke på hans puttetidspunkt, ved at begynde at putte ham som den sidste.
Det er altid svært ,når børn skifter mellem antal af lure. Det er svært, når de går fra 3 til 2 lure, det er svært, når de går fra 2 til 1 lur og det er også svært, når de skal til helt at springe middagsluren over. Det er en periode, hvor fleksibilitet er nødvendigt, men det lyder helt rigtigt, at det er der, I er lige nu:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske