Svar: Vegetabilsk mælk
31. januar 2005
Alder:
9 mdr.
Hej Iben
Dejligt at høre at I nu har fået det lidt bedre:o)
Jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået dit spørgsmål rigtig, men du får mine overvejelser her:
Når man er laktoseintolerant, så er tarmen ikke i stand til at optage og fordøje mælkesukker (laktose). Når barnet får mælk eller mælkeprodukter vil det derfor ofte give symptomer i form af luft i maven og diarré, som kan vare i kortere eller længere tid. Derfor kan man heller ikke give barnet ko-mælk.
Når et barn har diarré så er det altid en god idé at give barnet f.eks. havregrød, brød, kartofler, yoghurt mv, så maven har lidt at arbejde med. Rå æbler eller æblejuice er også en god idé.
Det vil sige at et barn, som ikke er laktose intolerant ville jeg godt kunne anbefale at give f.eks. A38 og at fortsætte med den mælkemængde, som barnet normalt ville indtage. Og derudover ovenstående madforslag.
Da du har en dreng med laktoseintolerance vil jeg naturligvis ikke anbefale at du begynder at give ham A38!, men jeg vil synes det er helt fint at du giver ham den mælk, som han er vant til at drikke.
Fortsat god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske