Svar: Johannesbrødkernemel - 3 mdr.
31. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Opskriften på at bruge johannesbrødkernemel kommer her:
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk.
Hvis du anvender færdigblandet erstatning kan du hælde ½ tsk. fuld johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning (200 ml) og ryste flasken kraftigt for at undgå klumper. Det samme kan man gøre med udmalket modermælk.
Da det umiddelbart lyder som om du gør ovenstående?!, så lyder det ikke som om det er det rigtige produkt du har fået.
Jeg har på urtekrams hjemmeside fundet følgende beskrivelse:
"CAROB PULVER ØKO 150G, Beskrivelse: Frugten fra Johannes brødtræet ristes, knuses og formales til mel.
Anvendes istedet for kakao som drik, desserter, bagværk mv.
Har en sødlig smag og indeholder ikke koffein eller oxalsyre".
Umiddelbart lyder det ikke som et fortykkelsesmiddel?!
Jeg har valgt at lægge dit spørgsmål ud på siden og andre er velkomne til at give deres besyv med:o)
Jeg har efterfølgende modtaget dette svar fra en anden bruger:
"Man kan købe johannesbrødkernemel på apoteket. Det koster ca. 73 kr for 100 g. Jeg bruger det selv til min den ene tvilling, da hun også gylper en del."
Tak skal du have.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske