Svar: Væske og mad om natten
1. februar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Bonnie
Nu er børn jo forskellige og jeg har oplevet børn som allerede fra 4 mdr alderen kunne sove rigtig mange timer i træk, uden behov for væske i løbet af natten og som trivedes rigtig godt med dette. Det er dog også mit indtryk at rigtig mange børn, selv om de er blevet 6 mdr. godt kan have behov for at få noget at drikke enten sen aften, eller tidlig morgen.
Ernæringsmæssigt kan man sige at de ikke har behov for mad om natten, når de er blevet 6 mdr, men der kan jo godt være et anet behov:o)
Min anbefaling til dig, er at du godt kan forsøge at trappe morgen flasken ud, eller forsøge at rykke den frem, således at han ikke behøver en flaske kl 5 men måske kan vente til kl 7. Det hele afhænger dog af, hvordan han i øvrigt er til at tage sit behov.
Sålænge din dreng er under 9 mdr, så han han fortsat behov for en forholdsvis stor mængde mælk ved siden af sin skemad. Fra ca 9 mdr. vil han kunne nøjes med f.eks. 750ml mælk, som frem mod 1 års alderen nedsættes til ca 500ml (alt incl).
Hvorvidt du skal give mælk eller vand afhænger således af, hvormeget og hvad han drikker i løbet af dagen. Tidshorisonten afhænger således også af hvad han i øvrigt indtager i løbet af døgnets 24 timer og hvor god han er til at få dækket sit behov ud over nattetiden.
Med hensyn til flaske i sengen, så kan du godt forsøge dette. Det er dog meget svært at drikke, hvis man ligger helt fladt og derfor kan det være en fordel at han ligger med hovedet lidt eleveret. Der har tidligere været talt om at det var vigtigt for at undgå bl.a. mellemørebetændelse at børn, som fik flaske ikke lå ned, når de fik denne. Hvor meget der er omkring dette, ved jeg desværre ikke.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske