Svar: Salt i maden
3. juni 2015
Alder:
11 mdr.
Kære C.
Tak for dit rigtig fine spørgsmål :)
I har et eller andet sted nok begge ret, og jeg vil gerne beskrive retningslinjerne for jer. Da I ikke bor i Danmark, kan det måske være svært for jer at følge det hele, men retningslinjerne kommer her:
Det anbefales som udgangspunkt, at børn ikke tilbydes salt. Det anbefales generelt at vi alle sammen, både børn og voksne spiser mindre salt. Salt er dog ikke forbudt - salt har en række vigtige funktioner i forhold til væskebalance, muskel- og nervefunktion. Men undersøgelser tyder blandt andet på, at jo mere salt man spiser i barndommen, jo højere blodtryk kan man risikere at få som voksen.
De største kilder til salt er industrielt forarabejde produkter som ost, pølser, brød, konserves osv. Derudover salt der tilsættes ved madlavning - f.eks. i frikadellefars, i kogevandet, når I koger grøntsager osv.
Det anbefales, at børn og voksne spiser samme mad og at man her så skal forsøge at begrænse saltindtaget til børn. Det betyder, at man i overgangskosten ikke bør tilsætte salt aktivt, men hvis I salter kogevandet lidt, når I f.eks. koger spaghetti eller grøntsager, så er det i orden.
Det anbefales, at begrænse eller undgå indtaget af industrielt forarbejdede produkter, og når I vælger at købe f.eks. brød, kød, fisk, yoghurt og lignende, så vil det være rigtig godt at gå efter nøglehulsmærket, fordi dette er med til at sikre, at saltindholdet ikke bliver for højt. Nøglehulsmærket er et fælles nordisk ernæringsmærke, som sikrer at der er sparet på fedtet, på sukkeret og på saltet - og at produkterne har en vis mængde kostfibre og fuldkorn. Det anbefales at saltindholdet i børns kost ikke bør ligge over 0.5 g/MJ. Jeg ved ikke, om I har et lignende mærke, hvor I bor. Ellers kan du læse om nøglehulsmærket på noeglehullet.dk
Så hjemme hos jer - lyder det altså rigtig fint, at I så vidt muligt bruger bordsalt, når I voksne har behov for at salte jeres mad og på den måde undgår salt direkte i maden. Lidt salt i frikadellefars og lignende er okay, men super godt, at I allerede har skruet dette ned, der må dog gerne tilsættes lidt. I Sundhedsstyrelsens opskrifter i "Mad til spædbørn og småbørn 2015" indgår salt i de fleste af opskrifterne under "familiens mad".
Revet parmesann over en pastaret kan være rigtig lækkert, men giver naturligt en del salt. At smage på feta og oliven giver også en del salt - der er her en balance mellem at lade jeres dreng smage, udnytte hans lyst til at putte i munden, fordi det forebygger kræsenhed netop at lade ham smage og spise så forskelligt som muligt. Og så samtidig sikre, at han ikke spiser alt for mange saltholdige fødevarer.
Han er snart et år og skal derfor naturligt spise samme mad, som I andre og får derfor også en del salt.. Derfor er det vigtigt, at I generelt skærer saltmængden i jeres mad ned og kun salter, når det er nødvendigt, alternativt bruger bordsalt. Så I, som du skriver "laver mad selv fra bunden og undlader at oversalte", fordi det så netop giver plads til en gang imellem at smage forskellige fødevarer, også fødevarer som indeholder mere salt. Netop brugen af hjemmelavede produkter, skriver sundhedsstyrelsen er med til at holde saltniveauet nede.
Det anbefales også at give ham vand fra hanen fremfor vand fra flaske, fordi vand fra flaske kan indeholde salte, som han ikke har brug for. Er I ude at rejse eller på tur, hvor I ikke kan bruge drikkevand fra hanen, må han dog gerne få flaskevand. Den forskel der kan være på saltindholdet i vandhanevand alt efter, hvor man bor i landet har ingen betydning. Her ved jeg så ikke, hvordan det er hvor I bor. Hvis det generelt anbefales at I køber vand på flaske, fordi vandhanevand er af en kvalitet, hvor det ikke kan drikkes, så skal I naturligvis følge de råd, som gælder i jeres land:)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat god appetit!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske