Brev:
9 mdr og spiser ikke meget
7. juni 2015
Alder:
9 mdr.
9 mdr og spiser ikke meget
Hej Helen.
Jeg har tidligere skrevet til om min datter, som ikke spiser særlig meget. Jeg har fulgt dit forslag til en dagsplan, men synes ikke rigtig det går fremad. Hun er nu snart 10 mdr og skal i vuggestue når hun bliver et år. Jeg er en smule bekymret for, om de mon kan få mad i hende.
Hun spiser meget lidt til måltiderne, nogen gange slet ingenting og engang i mellem spiser hun en ordentlig portion uden vrøvl. Godnatgrød har vi opgivet da det simpelthen bare gør hende ked af det og frustreret inden sengetid.
Før hyggede hun sig med at sidde med til bords selvom hun ikke altid spiste så meget. Nu begynder hun ofte at klynke når vi sætter hende. Når vi giver hende grød får hun altid selv en ske i hånden, men heller ikke den gider hun rigtig sidde med længere. Hun vil helst sidde med en bamse eller andet legetøj i hånden når hun skal spise.
Hun vender hele tiden hovedet væk og tit må vi lave fjollerier for at få hende til at kigge og åbne munden. Hun vil stadig gerne sidde med maden selv, men der ryger ikke meget ind mere. Hun tager måske to rugbrødshapser og resten bliver mast i hånden eller fejet på gulvet. Ved ikke om det er en del af udviklingen med at undersøge maden osv.? Tit når hun tager mad i munden ryger det ud igen og hun ligner en der ikke kan lide det. Hun kan godt finde på at tage det i munden igen og igen, men det lander sjældent i maven.
Hun er stadig glad for frugt, både frisk og mos. Det kører som regel rigtig godt, men for meget frugt er vel heller ikke godt? Også lasagne o. lign. på glas vil hun gerne have. Men grøntsagsmos vil hun slet ikke have. Hun for brækfornemmelser og kaster det nogen gange op. Hun har altid haft en følsom bræk refleks og selvom hun er blevet bedre til at arbejde med maden i munden, får hun den stadig tit. Jeg forsøger at præsentere hende for en masse forskellig mad, så hun ikke bliver kræsen. Kan hun allerede være kræsen? Hun vil sjældent spise vores mad, gerne smage, men der bliver ikke spist noget. Så er det at hun tit ender med at få noget fra glas eller en gang grød med frugtmos.
Jeg synes det er rigtig hårdt at hun ikke har den store interesse i at spise, når vi ser på de jævnaldrende børn vi har omkring os og i familien, som bare lapper alt i sig og åbner munden for alt. Det er hårdt at hvert måltid tit er en kamp og ikke en hyggestund. Efterhånden bliver jeg helt nervøs når hun skal til at spise fordi jeg frygter hun ikke vil spise.
Hun er en spinkel pige, der godt kunne tåle at få lidt mere mad indenbords. Men udover det, så trives hun, er glad og udvikler sig. Især mentalt er hun langt fremme.
Jeg ammer hende ca. 3-4 gange i døgnet. Hun spiser ikke mere mad i løbet af dagen selvom hun ikke bliver ammet om natten mere. Nogen gange har jeg faktisk oplevet at hun spiser mere hvis hun er blevet ammet tidlig morgen.
Hvad tænker du rent ernæringsmæssigt? Får hun mon hvad hun har brug for?
Vi glæder os til at høre dine tanker, da vi snart ikke ved hvad vi skal finde på mere.
Med venlig hilsen
Mor og far