Svar: 9 mdr og spiser ikke meget
7. juni 2015
Alder:
9 mdr.
Kære mor og far
Tak for jeres brev og alle jeres tanker :)
Når jeg læser jeres beskrivelse af jeres lille pige, så hæfter jeg mig ved, at hun faktisk er interesseret i mad:
- Hun smager gerne, putter det gerne i munden, tygger, bruger sine kæber og vil egentlig gerne spise - men en stor del af maden havner på gulvet i stedet for i maven.
- Hun spiser gerne færdiglavet babymad på glas. Ikke grøntsagsmos men f.eks. en middagsret som lasagne glider ned.
Det er rigtig godt. Det er vigtigt, at I udnytter dette og bliver ved med at tilbyde hende mad i hånden, mad som hun kan sidde og gumle på, smage osv. Det vil også hjælpe på hendes brækrefleks, at hun vænner sig til at sidde og gumle på større stykker mad. Når hun sidder og sutter på mad, gnasker sig igennem mad, så vil hun naturligt få en fornemmelse for, hvor langt ind i munden hun kan komme maden, før hendes brækrefleks stimuleres. Samtidig styrker det hendes mundmotorik.
Det vil også være rigtig godt, at I lige nu giver hende mere færdiglavet babymad end hjemmelavet mad, hvis I ved, at hun så spiser mere. Det er vigtigt at sikre hende mad nok, næring nok og vænne hende til at spise, når det er spisetid. På den måde hjælpes hun også til at få en fornemmelse for mæthed og sult og vil derfor være mere parat til at spise (fremfor at lege med maden) når hun sættes til bords.
Det gør derfor ikke noget, hvis hun lige nu spiser mest lasagne og andre pastaretter. Det vigtigste er at hun spiser, vænnes til at spise, begynder at føle behov for mad og stille og roligt også begynder at tage lidt på :)
Måltidet skal ikke gøres til en kamp og måske skal I tilbyde hende mad lidt før I andre sætter jer til bords, så I kan hjælpe hende med at spise, og når det så er spisetid for jer, så kan hun fortsat sidde med, sidde og gumle på noget selv - eller komme ned og lege. Det kan også nogle gange hjælpe at tage hende på skødet og tilbyde hende mad fra jeres favn. Igen er det vigtigste lige nu, at hun vænnes til at få et godt forhold til mad og synes det er hyggeligt og rart at spise.
Da hun er glad for frugt, må du gerne tilbyde frugt til måltiderne og også gerne lidt frugt som mellemmåltider. Det kan være frisk frugt i hånden, som hun kan sidde og gumle på selv. Det kan også være frugtmos eller bærmos. Du kan lave det selv eller købe færdiglavet frugtmos til babyer. Du kan også bruge frugtmos som topping på en grød eller rive frisk æble eller pære og putte det på grøden, hvis det kan få hende til at spise lidt mere. Du kan også give hende en gammeldags frugtgrød med lidt sødmælk. Hun må godt få ½ dl. sødmælk med den alder hun har.
Du skal naturligvis være opmærksom på hendes indtag af mælk. Det vil normalt være passende med 3 amninger i døgnet nu og når hun bliver 10 måneder, så anbefales det, at du skruer ned til 2 amninger. Hvis du har rigtig meget mælk til hende, så kan hendes mælkeindtag godt fylde så meget, at det fjerner appetitten og lyst til anden og mere sufficient mad. Det lyder dog som om at du har fået skruet amningerne ned og det er godt:)
Kunne det tænkes at hun havde problemer med hævede mandler, polypper, ørerne eller lignende? I givet fald kan det naturligt spille ind på hendes lyst til at spise (eller mangel på samme). Det er vigtigt, at I sikrer jer at den nedsatte appetit ikke skyldes sygdom..
I har naturligvis ret i at hun nu har en alder, hvor hun naturligt vil lukke munden for skeen, dreje hovedet væk og knibe munden sammen. Hun viser naturligt mere selvstændighed og personlighed nu. Hun protestere over at blive maden og protestere også over f.eks. at skulle have tøj på, skulle have skiftet ble osv. I vil sandsynligvis mærke det i forskellige situationer, at hun ikke vil presses, hun vil bestemme selv, hun er sig selv.
Det er her vigtigt at anerkende hendes lyst til at spise selv og derfor vigtigt, at I tilbyder hende mad, som hun selv kan spise - men det vil være rigtig godt, hvis I stadig kan få lov til at made hende, så hun på den måde får lidt ekstra næring. Når hun leger med maden, så prøv ikke at skælde ud, eller give det for meget kontakt, for så bliver det naturligt sjovere at blive ved - prøv i stedet at fortælle hende, hvad det er I gerne vil have hende til "ind i munden skat, ind i munden", og sæt ord på "uhhm, mam mam, smager godt". Ligesom I gerne må lade hende smage fra jeres tallerken "vil du smage min mad? Se her skat…" - så fokus er på det at spise, på måltidet, på det som det drejer sig om og ikke på det, som hun gør forkert.
Det er rigtig godt, at I har fokus på variation af fødevarer og tilbyder hende forskellige smage og konsistenser, netop for at forebygge kræsenhed fremover. Jeg oplever hende dog ikke som kræsen. Det lyder mere som om, at hun har nogle madpræferencer og det bedste I kan gøre er derfor at tage udgangspunkt i disse, fordi hun er tryg ved disse. Det vil sige, at hvis hun er glad for lasagne, så vil hun måske også være glad for pasta med kødsovs. Når hun kan lide det på glas, så kan hun stille og roligt også lære at spise det du laver. Hvis hun er glad for middagsretter med ris, så kan du give hende dette - når hun spiser det fra glas, så kan du stille og roligt introducere dine egne kogte ris og f.eks. boller i karry for hende. Så hun lige nu får det hun er glad for og tryg ved - og stille og roligt tilbyder I så lidt nyt, som dog stadig ligner det hun kender i forvejen.
Det er slet ikke sikkert at det bliver et problem med maden i vuggestuen. Her vil hun jo spise sammen med de andre børn og spejle sig i dem, og i det de gør - og det kan nogle gange hjælpe rigtig godt på appetitten… Krydser fingre for det:)
Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske