Svar: Modermælkserstatning - hvor meget og hvor længe
11. juni 2015
Alder:
11 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev :) Jeg kan godt forstå du synes det er svært, for de anbefalinger der gælder, hvor I bor, er langt fra de danske. Derfor er det naturligvis rigtig svært at finde ud af, hvordan I skal gøre det bedst…
Som udgangspunkt bliver du nødt til følge de regler der er, hvor I bor og de regler og rutiner, som de har i vuggestuen. Hvis de derfor mener at jeres dreng skal kunne klare sig uden mad fra han ankommer i vuggestuen kl 7 og til kl 11.30, så må det jo et eller andet sted være sådan. I Danmark ville man servere et mellemmåltid og jeg vil tro, at din dreng bliver sulten - han er jo vant til at få noget at spise/drikke i løbet af formiddagen og må komme til at savne dette… men hvis de ikke vil tilbyde det, så er det nødt til at være sådan…:( Det ville være rigtig godt, hvis du kunne få lov til at give ham lidt brød og frugt med hjemmefra, som de så kunne tilbyde ham, men det vil de ikke være med til og derfor er du nødt til at følge dette… Det er jo ikke fordi du ikke har forsøgt…
Flasken er han glad for og pædagogerne fortæller at det fungerer rigtig fint med den flaske. Hvis de stadig vil give ham den, må han stadig gerne få den. Det er helt fint med de ca. 150 ml. Det erstatter mellemmåltidet og det lyder som om, at de har en god rutine. Du fortæller at ingen at de andre børn får flaske mere, men hvis de vil give den til jeres dreng, så synes jeg det lyder fint. Han behøver ikke stoppe med flasken fordi han nu bliver 12 måneder, den kan trappes ud over de næste måneder, så han gradvist vænnes til at skulle undvære den…
På samme måde kan I hjemme i løbet af de næste måneder variere mellem at tilbyde ham et mellemmåltid og en flaske, så han vænnes til at han ikke behøver få flasken altid…
I Danmark anbefales det, at børn efter 1 års alderen tilbydes mellem 350-500 ml letmælk dagligt. Hvis de når op på 350 ml, så dækkes deres behov for kalk f.eks. rigtig godt den vej igennem. Letmælk gives af kop f.eks. sammen med grøden, derudover kan man give en portion tykmælk, neutral yoghurt eller lignende med lidt frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys mv.
Jeg ved ikke, hvordan anbefalingerne omkring komælk er hvor I bor. Hvis jeres dreng ikke tilbydes komælk, så vil det være rigtig godt, at han får sin modermælkserstatning og de næringsstoffer der er i den. Det anbefales f.eks. også til børn med mælkeallergi. Derfor må han gerne få 350 ml mme dagligt og kan således godt få f.eks. 150 ml mme om formiddagen og 200 ml om aftenen…. Tilbydes han syrnede mælkeprodukter, drikker han mælk af kop osv. så bør I dog trappe ud af modermælkserstatningen, så han samlet ikke kommer op på for højt et mælkeindtag.
Du spørger om I skal fjerne begge flasker eller holde fast i formiddagsflasken og fjerne aftenflasken - og det afhænger helt af, hvordan du fornemmer det vil fungere bedst hos jer. I Danmark anbefales det at flaske stoppes ved 1 års alderen - senest ved 18 måneder. Der er således tid at løbe på endnu. Det lyder for mig som om, at du ikke lige nu skal fjerne begge flasker, men give ham tid og mulighed for at trappe stille og roligt ud, som han nu viser behov for - og som hverdagen kan fungere, når han ikke kan blive tilbudt mellemmåltid som alternativ…. Måske vil det hos jer være lettere at fjerne aftenflasken først, fordi I her kan erstatte med noget andet, men det afhænger hos jer også helt af, hvad pædagogerne i vuggestuen har lyst til og synes er okay…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske