Svar: Aftensmad - 19 mdr.
15. juni 2015
Alder:
19 mdr.
Kære Anne-Mette
Tak for dit brev :)
Med den alder din datter har, så må hun spise samme mad, som I voksne. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan prøve at lave retter, som I alle sammen kan spise.
Det vil dog være sådan, at hun ikke længere automatisk smager på alt. Når først børn er blevet 1.5 år, så er de naturligt mere skeptiske overfor nye fødevarer, og det kan være meget svært at få hende til at acceptere ny smag og konsistens med den alder hun har. Hun vokser ikke længere så hurtigt, og hun undersøger ikke mad ved at komme det i munden. Det er nu mere spændende at se, hvad der sker med maden, hvis den kommes op i vandglasset eller tage den ud af munden, for at se hvordan den ser ud, når man har tygget på den… eller hun undersøger, hvordan du reagerer, når hun ikke vil spise eller afviser maden…
Du kan dog stadig "snyde" lidt mad i hende og variere ved at tilsætte f.eks. forskellige grøntsager i den mad du laver:
- Kom forskelige grøntsager og rodfrugter, bønner, linser og lignende i f.eks. kødsovs eller hvis du laver chili con carne (uden chili til lillepigen).
- Brug rødbeder, soltørrede tomater, peberfrugt, oliven, champignon eller lignende i frikadellefarsen eller i et farsbrød.
- Lav gryderetter, hvor du tilsætter forskellige slags kål, porrer, selleri, pastinak osv. som står og simrer i gryden med sovs og kød. Server med kartoffelmos eller ris.
- Lav en rodfrugtssuppe med variation af forskellige rodfrugter.
- Brug gerne æble, græskar og lignende i sovs, da det har en god sødme. Det passer ofte godt sammen med fisk eller kylling.
- Lav grøntsagssovs, dip og dressinger med grøntsager, for på den måde at få lidt variation ind. Det kan være f.eks. humus eller avokado eller lignende.
- Hvis pizza er et hit, så kan grøntsager også kommes på pizza. Du kan evt lave en purè af tomat og rodfrugter og smøre på bunden, så det ikke er "ren tomat". Tynde kartoffelskiver, majs, ananas, champignon kan også bruges på pizza…
- Grøntsager kan med fordel også bages ind i brød. Det kan være f.eks. gulerod, spinat, selleri eller kartoffel…
- En råkost, hvor du river gulerod, æble ganske fint og tilsætter fint hakket spidskål, drysser med lidt appelsinstykker og hælder lidt appelsinsaft over er også en mulighed.
- Nogle børn kan rigtig god lide grøntsagsjuice. Hvis du har en saftpresser er det en mulighed at variere hende indtag ud fra devisen "drik dine grøntsager"…. her skal du passe på tænderne. Det er vigtigt at hun får det serveret som et måltid og at hun ikke går og nipper til det over længere tid.
Jeg håber du kan bruge disse idéer lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske