Svar: 4 måneder gammel, kost og søvn
2. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Djomo
Du skriver at din datter altid har haft en god appetit, men at dette har ændret sig i løbet af den sidste ude - spørgsmålet er om det bare er en overgang, eller om det skyldes at du er skiftet over til allomin 2, som mætter mere end den almindelige erstatning? Det kan være her årsagen skal findes.
Når du beregner indtaget af mælk, skal du medregne den mængde mælk hun får i grød/mos og også vælling tæller med. Da hun ikke er så gammel, så lyder det umiddelbart til at være i underkanten og derfor skal du måske overveje at gå tilbage til den 'gamle' erstatning. Allomin 2 kan du så give hende i kop eller af et snapseglas sammen med hendes mos, så hun langsomt vænner sig til at drikke af en kop også.
Det er rigtig at man må gå ud fra at hun regulerer sig selv, men da hun kun er 4 mdr. er det stadig vigtigt at du er opmærksom på at hun ikke kommer i underskud. Du skal dog vurdere hendes trivsel i øvrigt. Hvis hun f.eks. virker glad og tilfreds, tager på som hun skal og har gode våde bleer, så burde hun få, hvad hun har behov for.
Med hensyn til pludren, så er det normalt at lydende og styrken af lydende ændrer sig. Umiddelbart lyder det ikke som om at hun er stoppet helt? men mere som om at det er lyden der er forskellig fra før. Det lyder umiddelbart som om at den nye lyd hun laver er en øvelse, en sjov lyd hun har fundet og at hun lige nu koncentrerer sig omkring den. Det er vigtigt at hun øver sig i alle lyde, både de høje og de dybe og det er normalt og vigtigt at børn øver sig i de lyde som ligger langt bag i svælget, på samme måde som de kan øve sig i skrig der er så høje at de selv bliver bange for dem. Hvis du oplever at hun helt holder op med at pludre, så synes jeg du skal tale med sundhedsplejersken eller lægen omkring det.
Det er kun godt at du snakker meget med hende og i den forbindelse er det rigtig fint at du giver hende pauser, hvor hun får tid til at svare og at du gentager de lyde, du hører hun laver.
Med hensyn til jeres aftener så lyder det for mig også som om din datter er træt. Der er en sammenhæng imellem at sove godt om dagen og at sove godt om aftenen og netop derfor er de gode rutiner så vigtige. Jeg ved godt at det kan føles håbløst, men ting tager tid at ændre.
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal lægge hende ud at sove på altanen om aftenen,- det er både mørkt, fugtigt og koldt i luften i øjeblikket. Men måske kan du prøve at skabe noget af det samme indendøre, som tilsyneladende virker på altanen? Ligger hun f.eks. i barnevognen på altanen og kunne du tage barnevognen ind? Har du mulighed for at åbne et vindue, så rummet bliver mere køligt, der hvor hun skal sove?
Vær også opmærksom på at hun ikke bliver overtræt, at hun evt. skal puttes før du tror det er tid. Giv hende evt. et bad først, så en flaske og så puttes og start langt fra du egentlig havde tænkt dig at putte hende.
Nu er det naturligvis lidt prolematisk at hun ikke drikker så meget mælk og mælk er netop vigtigt, men du kan forsøgsvis prøve at give hende lidt sukkervand eller kamille på en teske, når hun bliver helt hys. Det kan have en rigtig god virkning. Det er dog meget vigtigt at hun ikke får det på flaske, da hun så får alt for store mængder og da flasken skal bruges til mælk, som jo også er næring - det er sukkervandet ikke.
Håber det lykkes for jer, held og lykke fortsat og tak for dine rosende ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske