Brev:
Søvn og mælkeindtag - 8 mdr.
16. juni 2015
Alder:
8 mdr.
Søvn og mælkeindtag - 8 mdr.
Hej Helen,
Jeg har en dreng på 8,5 måned som jeg har spørgsmål til omkring døgnrytme og hans indtag af mælk.
Han er for 4 dage siden begyndt at afvise brystet (bide i det, lege med det) og har derfor ikke fået bryst i 3 dage nu. Han har været ammet fuldt indtil nu og ikke tidl. fået flaske. Derfor har jeg forsøgt at give ham modermælkserstatning af kop, da han egentlig er rigtig god til at drikke. Han har fået omk. 500-600ml. + det han har af indtag gennem maden af mælkeprodukt, men er i tvivl om, om det er nok eller om jeg skal introducere en flaske?
Han sover ok om natten, vågner et par gange om oftest blot for at sove videre efter stillingsskift eller sut.
Da han blev ammet var det også uden natamning, men med amning inden middagslur, inden putning til natten og få gange også kl. 4-5 stykker om morgenen. Men egentlig kun med en reel meget aktiv amning inden aftenputning, så tænker han måske i forvejen ikke har taget så meget? (gav ham da også lidt mme på kop med måltider).
Han er en stor dreng med god appetit. Lidt over 10kg vejer han og spiser oftest gode, store portioner.
Han har stort set så længe jeg næsten kan huske været meget pylret i løbet af dagen (og vil være på arm, eller sidde - kravler ikke endnu, men kæmper med det) - som om han ikke er udhvilet i mere end 1 time efter at have sovet. Kløer sig i øjnene og gaber også ofte hurtigt efter at være kommet op.
Jeg har svært ved at om han vil have bedst af at få 3 lure i løbet af dagen, men har holdt ham til 2 da han ellers kommer meget sent i seng og egentlig ikke gider sove mere om dagen, trods pylrethed.
Hans rytme ser ca. sådan ud:
05.30: Vågner med pludren/grin/hvin (og vil absolut ikke sove mere, bliver vred ved forsøg)
06.00: Havregrød
08.00-09.30(10.00): Sover formiddagslur (få gange kun 45-60min, men så oftest fordi at han har lavet i bleen)
10.00: ½bolle med pålæg eller lidt øllebrød + frugt (mme af kop)
12.00: Grøntsagsmod med kød + rugbrødshapsere, agurk
13.00-14(15): Middagslur (svingende mellem 1-2 timer)
15.00: 3kornsgrød eller bolle med pålæg, frugt
17.00-17.30: grøntsagsmos + spiser med af vores mad
19.00: Sover (oftest meget træt! Sover nemt, men er meget ulykkelig ved bleskift/nattøjsskift)
Så hovedspørgsmålene er altså:
- Bør jeg give ham flaske for at sikre hans mælkeindtag?
- Efter 3 dage uden bryst, virker det som om han søger en imellem, men tør jeg ikke rigtig begynde igen? Og det vil vel også forvirre?
- Tror du at han kan have brug for den ekstra lur, eller rykket på sin døgnrytme for at han kommer til at blive en mere tilfreds baby?
Et lille tillægsspægsmål:
Han har været super dygtig til at tage rudbrødshapsere m.m. op selv om spise. De seneste dage har han dog nægtet og vil kun have serveret i munden. Sidder max og piller lidt ved det, som om han tænker "ad, det fedter/klisrer" ;). Er det bare en fase, hvor jeg bare kan forvente at det kommer igen?
Med venlig hilsen
Stine