Svar: Søvn og mælkeindtag - 8 mdr.
16. juni 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng og alle dine tanker - og velkommen til :)
Det lyder som om, at det egentlig går fint med ammestoppet. Du fortæller, at du ikke har ammet i tre dage, og din dreng har i stedet drukket mme af en kop. Det lyder ikke som om, at du er ked af, at amningen stopper nu - tværtimod passer det dig umiddelbart fint, og derfor er det fint du stopper. Det er altid bedst at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker eller amninger i døgnet. Svarende til mellem 500-600 ml mælk. Jeg anbefaler normalt at disse amninger eller flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det kan være en fordel, at de ligger her, fordi det giver bedre plads i maven til mere rigtig mad og sikrer samtidig en stor del af væskebehovet samt en god nattesøvn… Hos jer har amningerne tidligere ligget før middagslur, aften og tidlig morgen, og her må du naturligvis også gerne lægge flaskerne - hvis han skal have dem...
Da han ikke længere ammes, kan der være noget dejligt i at få flasken. Han kan falde til ro med den, bliver fyldt ekstra godt op med mælk til natten osv.. Det betyder dog ikke, at du absolut skal give ham flaske. Hvis han kan indtage sit behov for mælk af en kop, og hans indtag ikke kommer til at påvirke hans øvrige indtag af mad, så er det i princippet fint nok, at du giver ham mme af kop i stedet for flaske. Er det derimod svært at sikre ham tilstrækkeligt mælk via en kop, så kan flasken dog være en god idé.
Det kan være en god idé, at han ikke tilbydes mælk til alle måltider, men også lærer at drikke vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er godt, hvis han kan lære at slukke tørsten i vand og ikke kun kan drikke mælk… Derfor - hvis du kan tilbyde ham mælk nok (500 ml) dagligt ved at give ham mme af kop og bruge mme i hans grød osv. og derudover kan sikre hans væskeindtag ved at give ham vand af kop, så er det fint at du springer flasken helt over.
Hvis du skønner, at det vil fungere bedre med flaske, så kan du give ham flaske 2-3 gange i døgnet. De fleste børn vil som sagt have brug for de 3 flasker i 8-9 måneders alderen og i 10 måneders alderen vil de trives rigtig godt med flaske to gange i døgnet. Det kunne hos jer f.eks. være før middagslur og før putningen om aftenen og i alt ca 400 ml, så får han også ekstra jern den vej igennem, samtidig med at hans væskebehov dækkes på et let måde.
Så mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04: Tilbydes evt. en lille flaske, hvis han vågner og viser behov og sover herefter videre. Denne flaske behøver han så ikke længere, når han bliver 10 måneder. ...
...
Morgen 6: Havregrød, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover mellem 8-9.30 som nu
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Øllebrød. Vand af kop
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, Vand af kop.
Tilbydes flaske eller mme af kop og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Aften 17-17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Tilbydes godnatgrød kl ca 18.45, lun mme af kop.
Puttes til natten med flaske ca kl 19…
Jeg tænker, at en lille flaske (100 ml) tidlig morgen måske vil kunne gøre, at han begynder at kunne sove en lille smule længere - han er jo vant til at blive ammet her, og det kan godt tænkes at han savner den ekstra nærhed og derfor vågner tidligere nu… Det kan også være, at det vil være nok, at du tager ham over til dig og putter med ham og på den måde får ham videre i søvnen.
Da han står tidligt op, så sover han naturligt også tidligt i løbet af dagen og derfor vågner han også tidligt af sin middagslur og går tidligt i seng… Han har altså en tidlig rytme. Det er helt okay, det må han gerne have, og han trives med sin rytme. Hvis du føler, at han har brug for en ekstra lille lur om eftermiddagen, og at det vil hjælpe ham til at sove lidt senere om aftenen og generelt få lidt mere overskud, så er det helt okay, at du prioriterer dette. Du skal gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst hos jer. Jo tidligere han står op, og jo tidligere han sover hele dagen igennem, jo mere sandsynligt vil det være, at han ikke kan nøjes med 2 lure, men fortsat vil have behov for 3 lure dagligt:)
Hans uro om dagen tænker jeg dog også skyldes alder og udvikling - og det faktum, at han er igang med separationsfasen :) Netop når børn øver sig i at separere sig vil de virker mere klyngende og pylrede. Han vil lige nu helst være på din favn, observere verden fra dit skød og samtidig kan han også skubbe dig væk og virke afvisende. Det kan være svært helt at finde ud af, hvad han vil og hvordan du bedst kan gøre ham tilpas…
At han lige nu ikke vil spise selv, kan godt være en fase. Prøv om du kan hjælpe ham lidt i begyndelsen men så opfordre ham til også at prøve selv, så han ikke glemmer det:) Prøv med nye fødevarer ,som han ikke har smagt før og som derfor måske er lidt mere spændende - prøv med godt kogt pasta i forskellige former, det plejer at være et hit:) Prøv også med en babygaffel, hvis han, som du skriver, lige nu virker til at synes, at maden klistrer for meget…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke! Glæder mig til at høre, hvordan det fortsat går:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske