Svar: Sove for sig selv - 8 mdr.
2. februar 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at det efterhånden er ulideligt at sove sammen, når han hører til de meget uroligt sovende børn og spørgsmålet er jo også om han ikke også sover mere uroligt, når han ligger hos jer.
Princippet om at sidde hos ham og give ham en hånd at holde i er helt fint, hvis det gør at han roligt lægger sig til at sove og det varer kortvarrigt. Hvis det betyder at han skal holde hånd i ½ timer, så er det for længe og uhensigtsmæssigt i længden. Er det kortvarrigt og er det trygheden der skal til for lige at kunne give slip og lade sig glide ind i søvnen, så er det fint at fortsætte og så er det noget der kan ændre sig i takt med at han bliver ældre.
Langsomt kan du prøve at slippe hans hånd, stadig sidde hos ham og evt. holde ham på brystet eller holde din hånd oven på hans, så han ikke holder fast i dig - hvis du forstår hvad jeg mener. Ved langsomt at fravænne ham det faste greb, så vænner du ham til at kunne falde i søvn først med dig ved siden af sig og siden med viden om at du er lige i nærheden.
Netop det at lære at du er der, at du er i nærheden, også selv om I ikke ligger klods op ad hinanden er nødvendigt for at din dreng lærer at sove for sig selv. Men børn skal være ret gamle for at de ikke føler sig forladt og de fleste børn vil også have behov for at komme over til deres forældre i løbet af natten, når de vågner af drømme osv. I nogle perioder mere end i andre. Det er derfor meget fint at du gerne vil lade ham komme i sengen, men det skal jo være en balance.
I takt med at han lærer at falde i søvn uden helt tæt kropskontakt vil han sandsynligvis også kunne sove mere roligt om natten uden den tætte kontakt. Samtidig må man også sige at han måske netop ligger uroligt fordi han også bliver forsytrret af jer. Du kan derfor forsøge at putte ham igen,når han vågner og hvis dette ikke virker, så lade ham komme over i din seng, men når han så bliver for urolig så lægge ham tilbage i sin egen seng igen. Simpelthen for at han stille og roligt finder ud af, at det faktisk er i egen seng at han sover roligst og dermed bedst.
Med hensyn til gråd, så er det rigtigt at man jo nok aldrig helt undgår gråd, men der er dog stor forskel på børn gråd og derfor er det meget vigtigt at du vurdere, hvis din dreng græder, hvad der her er tale om. Er det træthed og det svære ved at give slip, er det underholdning, er det angst og behov for tryghed - det kan være meget. Ingen børn skal græde hvis de er bange og alle børn som græder ulykkeligt skal tages op og trøstes.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske