Svar: Vil ikke ligge ned - 8 mdr.
2. februar 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Din dreng lyder til at være helt normalt, - en fint udviklet lille fyr, med sunde og naturlige reationer. Jeg tror ikke det er ørerne, som du beskriver det lige nu.
Rigtig mange børn begynder i 8-9 mdr´s alderen at vise stort temperament og øget selvstændighed og som forældre bliver man ofte forbavset og kan blive helt lamslået, når man pludselig ser sit lille pus 'tænde helt af'. Hvad i alverden sker der dog med ham? Men det er helt normalt og et led i hans udvikling.
Netop i 8-9 mdr´s alderen viser selvstændigheden sig i at barnet lige pludselig ikke vil ligge ned og få skiftet sin ble. Det handler både om at barnet kan vende og dreje sig og på det tidspunkt er langt mere mobil, men det handler også som at barnet finder ud af at der her er noget det til en hvis grad kan styre - på samme måde som barnet finder ud af at det kan lukke munden, når skeen nærmer sig. For nogle børn er det også et spørgsmål om at der skal ske noget hele tiden og at barnet simpelthen ikke har tålmodighed til at blive liggende alt for længe.
Ofte er det kun en periode og det kan afhjælpes ved at du går over tilat bruge 'buksebleer'. De er ofte dyrere end de almindelige modeller, men der findes også buksebleer i billigudgave, jeg ved at Føtex f.eks. sælger disse. Hvis din dreng har lavet afføring, så er han naturligvis nødt til at ligge ned, så han kan blive ordentligt vasket osv. men hvis han kun har tisset, så behøver han ikke nødvendigvis at blive vasket hver gang, så kan du nøjes med at skifte bleen og lade ham komme videre. Det er vigtigt ikke at gøre det til en kamp, så du må vurdere fra gang til gang, hvor meget vand og klud er nødvendigt.
Det kan også være en god idé at du prøver at få ham mere aktiv i puslingen. Det vil sige at du f.eks. begynder at give ham små 'komandoer' som 'kan du løfte numsen/kan du løfte benene'. Hvis han ligger på ryggen og du børjer hans ben og sætter hans fødder i underlaget, så vil han højst sandsynligt kunne løfte numsen op (stå i bro) og har han først lært dette, vil han synes det er rigtig sjovt. Du kan også hjælpe ham til at løfte benene op til hovedet, hvor han skal have fat i sine tæer.
God fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske