Svar: Underholdes hele tiden
2. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Emils mor
At bære rundt på sit barn, at bruge mængder af tid på sit barn, at undersøge, lege, kilde med sit barn - det kommer aldrig galt igen. Det lyder som om Emil er en lille følsom dreng som har ekstra behov for nærhed og kontakt og det er det du giver ham. Godt nok er det hårdt og det er det, for det slider at være på hele tiden og det er forfærdeligt, når man som forældre føler at man giver hele tiden og der ingen ændring sker - men tro mig det gør der! Jeg er slet ikke i tvivl om at du fremover vil opleve en harmonisk lille dreng.
Emil er nu kun 4 mdr gammel, så det er naturligt at han har behov for nærheden og ikke kan underholde sig selv særligt længe (dog gerne mere end 20 sekunder!;-)) Samtidig er han i en alder, hvor han kan se forholdsvis langt, hvor han oplever rummet han er i og dermed også helt klart fornemmer om du går ud af rummet, eller om du er i samme rum som ham. Han er også i en alder, hvor han begynder at rulle og begynder at kunne bevæge sig mere, men samtidig ikke nok til at han altid opnår det han måske gerne vil, og så bliver han frutreret.
Frustration hører med og netop når han bliver frustreret, så er det vigtigt nogle gange at trække tiden lidt. I frustrationen kan han måske få sig vendt og pludselig på den måde finde ud af at han kan noget selv og dermed komme i gang med noget andet.
Du skriver at han ligger i en kravlegård. Dette kan være udmærket i nogle situationer, men måske ville det hjælpe hvis du i stedet lagde ham på et tæppe på gulvet i nærheden af hvor du var. Hvis du f.eks. er igang med at lægge vasketøj sammen eller laver andet husligt arbejde, så prøv at lægge ham ved siden af dig, så han kanse dig og du kan pludre til ham imens og så du samtidig har hænderne fri og kan få lavet noget andet.
Har I nogle bedsteforældre i nærheden? Eller et par gode venner eller andre? Nogle gange er det en rigtig god idé at lade andre passe, bare et par timer. Det skal ikke være længere, men bare det lige at komme lidt ud og væk, at komme til at savne ham helt usigeligt meget, - det giver fornyet energi. For selvfølgelig elsker du ham overalt på jorden og du gør ikke noget forkert, det er bare smadder hårdt at være forældre nogen gange.
Sender dig et stort knus:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske