Svar: Mælkeindtag 1 år
2. februar 2005
Alder:
10 mdr.
Kære du
Kloge tanker og kloge tanker....lad mig nu se hvad jeg kan komme op med:o)
Der er nok ligeså mange måder at gøre dette på som der er forældre og man skal naturligvis vælge det, der i ens egen lille familie vil forløbe mest gnidningsløst.
Det der umiddelbart springer mig i øjnene er at din datter i øjeblikket altid får vand i kop. Det er naturligvis fordi hun sammenlagt får 600ml mælk på flaske, men det ville nok være en god idé om du kunne vænne hende til også at drikke mælk af kop, da det er på den måde hun bør få sin mælk på, når hun er blevet et år.
Fra et års alderen skal hun have ca 500ml mælk og det er incl. den mælk der f.eks. kommes på havregrøden eller som gives gennem en portion yoghurt. Nogle børn er parate til at skibbe falsken ved 1 åra alderen, nogle lidt før og andre først senere. Det er meget forskelligt og det har også betydning, hvordan flasken bliver brugt.
Hvis flasken f.eks. er del af et putteritual, så er det meget svært at få ændret dette ritual, men det kan naturligvis lade sig gøre.
Hvis du mener at det vil virke mest naturligt at springe morgen flasken over, så kan du forsøge dette. Du kan også bibeholde morgen og aftenflasken og springe flasken over midt på dagen, hvor din datter så i stedet kan få mælk af en kop. Hun må jo meget gerne få sødmælk af kop og sødmælk er jo koldt (som vandet hun drikker) og vil måske derfor bekomme hende vel.
For nogle børn er det let at overgå fra flaske til kop og for andre børn er det langt sværere, det må du se. Nogle børn vil i lang til have det fint med kun at få flaske en gang om dagen, hvor andre børn ikke vil kunne forholde sig til at de kan få flaske nogle gange og andre gange ikke, så her kan man foretrække at stoppe helt.
Rent ernæringsmæssigt sker der nu ikke de store ændringer fordi din pige fylder et år. Hun kan tilbydes letmælk i stedet for sødmælk, men kan jo spise familiens kost som nu. Det svære er overgangen og det at give slip på flasken og også den hyggestund der ofte er forbundet med det at give flaske. Hvornår I stopper og hvordan I stopper afhænger således af hvornår I begge er parate til det.
Held og lykke med det hele og tak for din pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske